Praha - Pražský primátor Pavel Bém (ODS) není spokojen s tím, jak novináři píší o jeho přínosu pro Pražany.
Rozhodl se proto rozjet mediální kampaně na projekty, které propagují starost pražských politiků o zeleň a chodníky a v druhém případě o sportovní aktivity v Praze.
První kampaň za Prahu čistou a zelenou spustil Bém jen tři měsíce před plánovanými sněmovními volbami. Novinka, Praha sportovní, startuje v těchto dnech.
Jak zjistilo Aktuálně.cz, oba projekty mají shodné rysy s projektem Opencard.
"To není politická kampaň, ale věcné informování o tom, co Praha pro své obyvatele dělá," hájí pražský primátor oba projekty, na které šlo loni bezmála půl miliardy korun a s podobnou sumou se počítá i letos.
Nepoučeni Opencard
Aktuálně.cz popsalo výsledky posudků, které si město nechalo na Opencard vypracovat. Vyplynulo z nich, že město a Dopravní podnik utrácely za zbytečnou reklamu, dělily velké zakázky na menší, aby se vyhnuly výběrovým řízením, nebo si najímaly externí poradce, kteří projekt řídili.
Auditoři taky upozornili na fakt, že zastupitelé projekt Opencard schvalovali na základě neúplných a zkreslených informací. V tomto trendu radnice pokračuje dál.
Další projekt na cestě
Po loňském projektu čisté a zelené Prahy dal primátor Bém zelenou dalšímu, tentokrát s názvem Praha sportovní. Na pražské radnici o něm ví jen málokdo. Zatím má jen web a logo, náplň činnosti je na papíře. Zatím Praha sportovní propagovala týden volných vstupů do pražských bazénů.
"Projekt Praha sportovní je pouze pojmenováním aktivit a činností, které se každoročně realizují. Loni bylo na tyto činnosti vyčleněno cca 260 milionů korun. Letos bude vyčleněna suma cca 250 milionů," řekl Aktuálně.cz šéf PR oddělení pražské radnice Aleš Koutný.
Další Bémova kampaň?
O novinku se už zajímají stejní lidé, kteří se starají o čistou a zelenou Prahu. Stránky, které Prahu sportovní propagují, si vloni v říjnu zaregistroval výše citovaný Aleš Koutný, v té době ještě spolumajitel společnosti Multima Group, propagující Prahu čistou a zelenou.
"PR projektu Sportovní Prahy realizuje pražský magistrát ve vlastní režii," konkrétně pracovníci odboru školství, kteří mají sportovní aktivity na starosti. Medializaci hradil odbor PR, v celkové výši 0,6 milionů korun," uvedl Koutný.
"Novináři nejsou ochotni psát o tom, co pro Pražany děláme, a my potřebujeme propagaci. Když to nejde touto cestou, využijeme jiné kanály," vysvětlil Bém důvod, proč oba projekty a následné kampaně vznikly.
Pražská radnice už vypsala tendr na medializaci Sportovní Prahy, kterou chce svěřit opět externí firmě. Výběrové řízení na dvoumilionovou zakázku už proběhlo, vítěze zatím radnice nezveřejnila.
Praha sportovní
- Myšlenka sportovní Prahy je už staršího data, postupně se přetavila v Prahu olympijskou, která propagovala Bémovu myšlenku uspořádat v Praze olympiádu. Magistrát do neúspěšné kandidatury napumpoval celkem 70 milionů korun.
- Teď se objevila myšlenka sportovní Prahy znovu, tentokrát už s jinými lidmi.
Další dva miliony už zaplatila Praha za informační brožurky, mapující například pražské cyklostezky či místa v Praze vhodná pro jezdectví nebo brusle. Projekt tentokrát nedělá soukromá společnost, vymýšlí jej vedoucí oddělení sportu a volného času Martin Platz.
"Pro Pražany toho děláme hodně, ale málokdo o tom ví. Medializace by tomu hodně pomohla," míní Platz. Jeho projekt je zatím na papíře. "Už jsem o tom s panem primátorem mluvil a předběžně s mými nápady souhlasil. O další kampani s jeho podpisem ale řeč nebyla," slibuje Platz.