Praha - Dokončení dálnice přes České středohoří na konci příštího roku už není reálné. Tvrdí to sdružení Děti Země, největší odpůrce stavby přes chráněnou oblast.
Organizace k tomu dospěla ve své analýze současného stavu výstavby.
Problémy s jedním úsekem autostrády - tunelem Radejčín - přiznává i investor, státní Ředitelství silnic a dálnic. Zatím ovšem trvá na tom, že by první auta mohla jet po dálnici ještě na konci roku 2010.
"Všechny práce pokračují podle plánu, například tunel Prackovice se razí každý den," řekla deníku Aktuálně.cz mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Dodala, že výjimkou je právě tunel Radejčín, kde se státu ještě nepodařilo vykoupit všechny pozemky. Navíc ještě nemá souhlas s pokácením stromů.
"Je to stále napadáno žalobami," řekla Vápeníková. Z těchto důvodů tudíž úřady ještě nemohly vydat investorovi příslušné stavební povolení.
Reálné je 2012 či 2013
Podle ekologického hnutí Děti Země už ovšem není možné otevřít novou dálnici pro motoristy ještě napřesrok.
"Z technického hlediska to nejde," řekl Aktuálně.cz Miroslav Patrik z Dětí Země. Dodal, že už teď má dálnice několikaměsíční skluz. Patrik považuje za reálný termín rok 2012 nebo 2013.
Jen tunel Radejčín se podle Patrika má stavět 117 týdnů, tedy více než dva roky.
"Žádné dosavadní termíny zprovoznění D8 nelze brát příliš vážně a jde jen o falešné sliby a matení veřejnosti," tvrdí Patrik.
Napřed chyběla výjimka, pak přišly žaloby
Vláda přitom v roce 1993 předpokládala, že dálnice přes Středohoří bude otevřena v roce 2000. Jenže v 90. letech se zahájení stavby stále odkládalo. Nejprve ministerstvo životního prostředí nechtělo vydat výjimku pro stavbu v Chráněné krajinné oblasti, pak dálnici napadly organizace u soudů.
Fakta o dálnici D8
- Stavba přes Středohoří začala na podzim 2007
- Je dlouhá 16,4 km
- Součástí jsou i 3 mimoúrovňové křižovatky, 2 tunely a 29 mostů
- Náklady jsou 11,7 miliardy, stát na dálnici získal peníze z EU
"Politicky motivované termíny nemohou být vůbec určující, neboť trasa vedená přes chráněné území musí mít nadstandardní ekologické parametry a musí být schvalována podle zákonů, takže stále pečlivě kontrolujeme rozhodování úředníků," poznamenal Patrik.
Zastaví soudy výstavbu?
Patrik připomněl, že u soudů stále leží sedm žalob proti stavbě šestnáctikilometrového úseku přes České středohoří.
A právě soudní rozhodnutí mohou dokončení autostrády ještě významně ovlivnit. Úsek přes Středohoří je přitom jediný nedokončený na trase z Prahy na hranice s Německem a dále do Drážďan.
"Pokud některá z našich žalob prokáže zásadní porušení zákonů, pak se můžeme na D8 dočkat i zastavení stavebních prací na několik měsíců, jako se to stalo tunelu Libouchec na krušnohorském úseku v prosinci 2004, kdy soud zrušil stavební povolení," dodal Miroslav Patrik z Dětí Země.