D8 otevřena, odpoledne i pro řidiče

Red DOM, ČTK
21. 12. 2006 12:30
Praha - Politici otevřeli další kus problémové dálnice D8 - z Trmic na Ústecku až k hranici s Německem. Prahu a Berlín ale dálnice ještě nespojí.
92. kilometr dálnice D8, nad údolím Rybného potoka.
92. kilometr dálnice D8, nad údolím Rybného potoka. | Foto: Ředitelství silnic a dálnic

"Přestřižení pásky" se odehrálo před polednem. "Řidiči budou moci dálnici poprvé využít kolem 17:00," řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření.

Spolu s dálnicí bude zprovozněn i hraniční přechod Krásný Les - Breitenau a na německé straně dálnice A17 od hranic do Drážďan.

Z Prahy až do Berlína se ale řidiči po dálnici nesvezou ani dnes. Na německé straně sice na nový úsek dálnice naváže nová dálnice A17 do Drážďan, kde se napojí na síť německých rychlostních komunikací.

Dálnice z Prahy do Berlína? Nejdřív 2009

Ovšem na české straně chybí část dálnice přes České středohoří. "Úsek bude otevřen v roce 2009, nebo 2010," uvedl Hoření.

Stavba dálnice se na české straně léta potýká s problémy. Jedním z nich jsou přírodní podmínky. Na nově otevíraném úseku D8 překonává Krušné hory. Na 23 kilometrech jsou dva tunely.

Panenská je dlouhý více než dva kilometry, tunel Libouchec více než půl kilometru. Na úseku jsou i mosty o celkové délce přes 1,5 kilometru. "Stavba úseku mezi Trmicemi a německou hranicí stála 19 miliard korun," uvedl Hoření.

Průměrné náklady na stavbu kilometru severočské dálnice jsou tak skoro dvojnásobné než u východočeské D11. Na vině ale podle všho nejsou jen přírodní podmínky a reliéf terénu.

NKÚ: D8 se prodražuje, můžou za to úřady

Na nepřiměřené prodražování upozornil tento týden i Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podle NKÚ můžou za zvýšenné náklady hlavně nedostatky v činnosti příslušných úřadů, které prodlužují územní řízení.

Při kontrole se úřad zaměřil na vynakládání peněz na výstavbu úseků z Lovosic do Řehlovic na Ústecku a z Trmic na hranici s Německem.

Nedostatky prodlužují i přípravu výstavby úseku do Řehlovic. K tomu ještě přispívá dlouhodobě neřešený konflikt mezi veřejnými zájmy na dopravní obslužnost na jedné straně a na zachování ekologické stability ne straně druhé.

"Důsledkem je nežádoucí oddalování realizace tohoto úseku přes České středohoří," uvedl prezident NKÚ František Dohnal.

 

Právě se děje

Další zprávy