ČSSD i ANO burcují k boji s internetovými trolly své členy, lidovci a zelení shánějí dobrovolníky

Kateřina Frouzová Kateřina Frouzová
4. 7. 2017 5:30
Politické strany se stávají stále aktivnějšími na sociálních sítích. Některé dokonce shánějí dobrovolníky či úkolují své členy, aby pod příspěvky vyvažovali negativní komentáře těmi pozitivními. Podle odborníka na sociální sítě Petra Zavorala je nyní nejvíce negativních komentářů pod příspěvky ČSSD, která se snaží zmobilizovat aktivní členy, aby na sítích diskutovali a vyrovnávali negativitu. Podobně je na tom i hnutí ANO. Naopak zelení, lidovci či Starostové hledají pro stejnou činnost dobrovolníky.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha - Slova jako tlučhuba nebo trouba a žvanil jsou jen mírnější formy různých nadávek, které se v posledních hodinách objevily v diskusích na sociálních sítích stran či jejich kandidátů.

Aby politici zmírnili negativní náladu u svých profilů, shánějí dobrovolníky nebo burcují členy vlastní strany, aby se do debat zapojili a vyvažovali nadávky pozitivními příspěvky. Příliš mnoho vyhrocené kritiky totiž může strany před podzimními poslaneckými volbami poškodit. To platí zvláště v situaci, kdy lze v boji o sněmovnu využít toho, že na sociálních sítích existuje řada falešných profilů.

Podle Petra Zavorala, jednatele společnosti Yeseter, která sociální sítě analyzuje, jsou aktuálně pod palbou negativních komentářů nejčastěji sociální demokraté kolem premiéra Bohuslava Sobotky. Ti také zalarmovali velkou skupinu členů, kteří mají na internetu vytvářet lepší obraz ČSSD. Bývalý volební manažer strany Jan Birke před časem požádal devatenáct tisíc stranických kolegů, aby se do diskusí zapojili a pomohli.

"A je jich hodně, je to armáda lidí. V tuto chvíli jsou aktivní pouze někteří členové, ale i konkurence je velmi aktivní a my musíme být lepší," řekl tehdy Birke. Kromě toho se debat formálně účastní i tiskové oddělení Lidového domu, které případné vulgární příspěvky na Facebooku nechává skrýt. "Snažíme se do konverzací zapojovat a na komentáře v co největší možné míře reagovat," popsal postup mluvčí Lidového domu Mikuláš Klang. 

Velmi podobně se do diskusí zapojují i lidé z centrály hnutí ANO, kde má sociální sítě na starosti marketingový odborník Marek Prchal. Diskutují s těmi, kdo mají zájem a koho vyhodnotí jako nerozhodnutého voliče. Vyloženě nesnášenlivé příspěvky nechávají podle Prchala být. Výjimečné je však ANO v tom, že čas od času domluví Andreji Babišovi osobní setkání s někým z jeho internetových kritiků. Babiš sám říká, že i v jeho případě přibývá lidí, kteří mu nadávají, a je proto potřeba na ně reagovat.

Za pozitivní reakce platit nemusíme

Jiné strany jako například lidovci a Starostové nebo zelení hledají dobrovolníky. "Nemusíme za pozitivní reakce na internetu platit," upozornil předseda Starostů Petr Gazdík. Zelení, jak řekl jejich šéf Matěj Stropnický, chtějí vystupovat smířlivěji, aby nevyvolávali kontroverzní reakce. "Čím vyhraněnější komunikace, tím větší pozornost mobilizuje. Nás většinou volí ženy a ty chtějí méně konfliktní způsob komunikace. Pokud se nám podaří udržet tento tón, nebudeme negativní komentátory tolik stimulovat," vysvětlil Stropnický.

Piráti uvažují podobně. Jejich předseda Ivan Bartoš na vyloženě nenávistné příspěvky spíše nereaguje, aby na ně neupozornil. Všiml si však, že některé z nich budí dojem, že se jejich autoři skrývají za falešnými facebookovými profily. "Snažíme se šířit dobré zprávy a naše pozitivní prezentace musí být natolik silná, že ani falešné profily to v četnosti neutáhnou," dodal Bartoš. 

Zavoral je přesvědčený, že výsledek nadcházejících voleb skutečně bude záležet především na tom, jak strany zvládnou vlastní prezentaci na internetu. "Je to velmi významné, opravdu to ovlivňuje tak závažná rozhodnutí, jako jsou volby," uvedl expert. Sociální sítě a nejrůznější internetová diskusní fóra podle něj výrazně ovlivnily parlamentní volby na Slovensku a loňské americké prezidentské volby. Silný vliv internetu využívá i ruská propaganda.

Zahraniční novináři objevili v Petrohradu firmu, která zaměstnávala jako internetové diskutéry často studenty. Ti měli chválit prezidenta Vladimira Putina či hanit poměry na Ukrajině. Podobným placeným diskutérům, kteří narušují nebo manipulují debaty běžných uživatelů sítí, se říká trollové. Sídlo petrohradské firmy tak získalo přezdívku trollí farma.

Zavoral nenarazil na důkazy, že politici v Česku lidem platí za účast v diskusích, ale u prezidentských voleb v roce 2013 zaznamenal pozoruhodné příspěvky. "Na gramatických chybách a způsobu uvažování autora bylo vidět, že část komentářů psala jedna osoba pod různými jmény," popsal Zavoral.

 

Právě se děje

Další zprávy