Neratovice - Autobus s nulovými exhalacemi, bez zápachu z výfuku, poměrně tichý a s minimem vibrací během jízdy.
To není sci-fi. V Neratovicích začátkem prosince začne na pravidelné lince jezdit první český autobus na vodík, který je označován jako palivo budoucnosti.
"Pokud všechno půjde, jak si představujeme, za čtrnáct dní začne vozit cestující," řekl Aktuálně.cz Petr Dlouhý z Ústavu jaderného výzkumu v Řeži. Ústav je hlavním řešitelem unikátního stroje.
Dodal, že před koncem je homologace, bez níž nemůže autobus do běžného provozu. V současnosti je ve zkušebním provozu a technici dolaďují funkce.
Světový autobusový unikát
První český vodíkový autobus je zároveň prvním autobusem tohoto typu ve střední a východní Evropě.
Vodíkový autobus
- Délka: 12 metrů
- Váha: 14 tun
- Nádrž: 20 kg vodíku
- Max.rychlost: 65km/h
- Dojezd: 300 km
- Spotřeba: 7,5 kg/100 km = 20 l/100 km nafty
Unikátní je dokonce i na celosvětové úrovni, a to svým trihybridným pohonem, který se skládá z vodíkových palivových článků, baterie a výkonných kondenzátorů zvaných ultrakapacitory. Proto je také jeho název TriHyBus.
"Autobus pracuje s mnohem vyšší účinností a má díky tomu delší dojezd," vysvětluje výhody zvolené technologie Luděk Janík z výzkumného pracoviště v Řeži.
Systém je totiž nastavena tak, aby si motor bral vždy ten nejvýhodnější mix, což zaručí nižší spotřebu drahého vodíku a delší dojezdovou vzdálenost, než mají obdobné vodíkové autobusy ve světě.
Přípravy trvaly čtyři roky
Vodíkový autobus se na první pohled neliší od běžných vozů na naftu, má stejné rozměry a rovněž jeho jízdní vlastnosti jsou srovnatelné.
Na jeho vývoji pracoval Ústav jaderného výzkumu v Řeži od roku 2005, postupně se zapojily další společnosti, například Škoda Electric, Proton Motor z Německa nebo IFE Halden z Norska.
Na projektu se finančně podílelo české ministerstvo dopravy a také Evropská unie, která pokryla více než polovinu částky. Celkové nákladny dosáhly desítek milionů korun.
V Neratovicích od počátku listopadu stojí rovněž čerpací stanice na plynný vodík. Na jedno natankování je možné dojet až do Drážďan, kde je další vodíková pumpa.
Autobus se bude dále vylepšovat
Podle Luďka Janíka z ústavu v Řeži má technologie trojitého hydridního systému naději na to, aby se prosadil i v mezinárodní konkurenci a začal se sériově vyrábět.
Výzkumníci budou údaje z běžného provozu prvního českého vodíkového autobusu shromaždovat a analyzovat, aby technologii mohli dále zlepšovat.