Pendolino 14.12. 2008
Příjezdy do Prahy
- 08:35
zpoždění - 15 min
doba jízdy - 03:14 - 10:35
zpoždění - 7 min
doba jízdy - 03:06 - 16:35
zpoždění - 8 min
doba jízdy - 03:07 - 20:35
zpoždění - 7 min
doba jízdy - 03:06 - 22:35
zpoždění - 2 min
doba jízdy - 03:01
Příjezdy do Ostravy
- 12:22
zpoždění - 8 min
doba jízdy - 03:07 - 16:22
zpoždění - 2 min
doba jízdy - 03:01 - 18:22
zpoždění - 4 min
doba jízdy - 03:03 - 20:22
zpoždění - 0 min
doba jízdy - 02:59 - 23:22
zpoždění - 10 min
doba jízdy - 03:09
Praha/Ostrava - „Z Prahy do Ostravy pendolinem pod tři hodiny. Poprvé v historii," slibovaly České dráhy už týdny před zavedením nového jízdního řádu.
Rekordní časy na nejvytíženější železniční trase v Česku mají zajistit rychlovlaky z kategorie Super City.
Nový grafikon platí od neděle 14. prosince a hned tento první den České dráhy svůj slib nedodržely. Z celkem desíti spojů Super City Pendolino dokázal bez zpoždění přijet do cíle pouze jeden.
Souprava s pravidelným příjezdem do Ostravy-Svinova ve 20:22 zvládla 351 kilometrů dlouho trať za 2 hodiny a 59 minut. To je přesný čas a celková doba jízdy, uváděné jízdním řádem.
Všech dalších devět vlaků Super City však přijíždělo do Ostravy nebo do Prahy se zpožděním od dvou do 15 minut. A to jsou časy delší, než slibované tři hodiny.
„Doba jízdy z Ostravy-Svinova do Prahy je nastavena na 2 hodiny 59 minut. Je to historicky nejrychlejší spojení těchto měst vlaky pendolino," informovali o novinkách grafikonu během několika posledních týdnů pravidelně mluvčí Českých drah.
Zpoždění celkem 62 minut
"Vlak Super City Pendolino, pravidelný příjezd v osm hodin třicet pět minut bude opožděn. Předpokládaná doba zpoždění bude asi deset minut," hlásil rozhlas na hlavním nádrží v Praze v neděli ráno.
Skutečné zpoždění tohoto spoje bylo nakonec 15 minut. Také ostatní vlaky pendolino příjížděly v neděli do cíle se zpožděním a celkem nasbíraly 62 minut navíc oproti časům uváděných novým jízdním řádem.
Reportéři Aktuálně.cz sledovali postupně všechny příjezdy v Praze na hlavním nádraží i v Ostravě ve Svinově. Konečný čas příjezdu zaznamenali ve chvíli, kdy souprava pendolino zastavila a otevřela dveře.
"Vlak je opožděn z důvodu výluky na trati," vysvětlil rozhlas v Ostravě-Svinově osmiminutové zpoždění prvního pendolina, které mělo přijet z Prahy ve 12 hodin 22 minut.
Ve 23:33, tedy o deset minut později, než říká jízdní řád, vystoupili ve Svinově také cestující jedoucí posledním pendolinem z Prahy. „Vlak je opožděn z provozních důvodů," zaznělo z rozhlasu na nástupišti i v hale.
"Hlavní příčinou zdržení vlaků jsou především dočasné pomalé jízdy ve stanici Kolín, kde se rekonstruuje. Během příštích měsíců zvýší Správa železniční dopravní cesty rychlost z 50 km/h na cca 120 km/h. To má největší vliv na zdržení spojů," sdělil tiskový mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
Za tři roky výrazné zrychlení
Ačkoli České dráhy zatím svůj slib nedodržely, dokázaly vozit cetující z Prahy do Ostravy i zpět v čase jen několik minut přesahujícím tři hodiny. A to je za tři roky, kdy pendolina začala jezdit výrazné zrychlení.
Drahám se totiž podařilo zrychlit na této trati o bezmála půlhodinu oproti jízdnímu řádu z přelomu roků 2005/2006, kdy pendolino vyjelo poprvé. Tehdy, stejně jako ještě v sobotu 13. prosince, končilo pendolino z Ostravy v Praze Holešovicích a trasa byla tedy o dva kilometry delší než dnes.
Ještě před čtvrtstoletím, v roce 1982, trvala srovnatelně douhá zrasa z Ostravy-Poruby do Prahy-Smíchova nejrychlejším vlakem Ostravan 4 hodiny 53 minut. Výrazný podíl na současné časové úspoře při cestování pendolinem má zejména železniční koridor a výrazně omezený počet zastávek.