Brno - České dráhy dostaly od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokutu 25 milionů korun za nákup vlakových souprav Railjet bez otevřeného výběrového řízení.
Pokuta není pravomocná, dráhy se proti ní odvolaly. Oznámil to předseda ÚOHS Petr Rafaj. Jde o dosud nejvyšší pokutu, kterou ÚOHS za porušení zákona o veřejných zakázkách uložil. Rozhodl o ní loni v prosinci.
Firma původně chtěla koupit 16 railjetů, pak svou poptávku změnila na 15 souprav s odlišnou konfigurací. Nakonec jich český dopravce koupí od Siemensu pouze sedm za zhruba 2,5 miliardy korun.
Prachař: Případ jsem zdědil
O nákupu railjetů rozhodlo bývalé vedení ČD v čele s dlouholetým generálním ředitelem Petrem Žaludou.
Peníze na zaplacení moderních vozidel chtěl dopravce získat z prodeje nádraží, který se ale dosud nepodařilo uskutečnit, a není tak vůbec jisté, zda pro něj nakonec státní firma získá politickou podporu. Na nákup si tak zřejmě budou muset České dráhy půjčit.
Ministr dopravy Antonín Prachař o podání na ÚOHS věděl a v Bruselu připomněl, že rozhodnutí padlo loni v prosinci.
"Jako ministr dopravy jsem tento případ zdědil. Rozhodnutí není v této chvíli pravomocné, České dráhy nepochybně podají rozklad a proces bude pokračovat dál," řekl.
Podle antimonopolního úřadu firma postupovala v jednacím řízení bez uveřejnění neoprávněně.
ÚOHS: Jednalo se o zcela novou zakázku
Dráhy v řízení u ÚOHS tvrdily, že pouze rozšířily rozsah původní zakázky na nákup souprav, a proto zakázku zadaly ve zjednodušeném řízení bez soutěže.
S tím ÚOHS nesouhlasí. "O dodatečné dodávky nejde, neboť původní zakázka zněla na 16 sedmivozových souprav, zatímco v přezkoumávané zakázce to je 15 souprav, z toho sedm sedmivozových a osm osmivozových, které se navíc významně odlišují od specifikace původních souprav," uvedl Rafaj.
Podle něj se obě zakázky zásadně odlišují. "Jednalo se tedy o zcela novou veřejnou zakázku a pro její zadání v jednacím řízení bez uveřejnění nebyly naplněny zákonné podmínky," uvedl Rafaj.
Nové vlaky dostanou dráhy koncem dubna
První soupravu nových vlaků Railjet (Viaggio Comfort) od společnosti Siemens dostanou České dráhy na přelomu dubna a května.
Lidé by se novým vlakem mohli svézt po povinných zkouškách v polovině roku. Všech sedm objednaných souprav by mělo do Česka dorazit nejpozději v listopadu.
Od léta by měla být první souprava nasazená ve zkušebním provozu na trati z Prahy do Brna, Vídně a Štýrského Hradce.
7 souprav za 100 milionů
Celkem má státní dopravce za sedm objednaných jednotek zaplatit téměř 100 milionů eur.
Část této sumy ve formě zálohy už České dráhy výrobci zaplatily ještě před měnovou intervencí České národní banky.
Doplatek se ale kvůli oslabení koruny vůči euru prodražil o zhruba 100 milionů korun.
Kromě sedmi objednaných souprav chystal bývalý management drah nákup dalších osmi vlaků za 2,8 miliardy korun.
Tyto soupravy měly být nasazeny z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Nákup druhé vlny rychlovlaků vedení firmy loni zastavilo.