Česká auta jsou v Evropě stará, nebezpečná a čoudí

Pavel Baroch
21. 5. 2011 15:00
Podle nové studie ujedou stará auta nejméně kilometrů, ale vypustí nejvíce exhalací
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - České automobily stárnou, jejich průměrný věk je o 5,5 roky vyšší, než je běžné v Evropské unii a úřadům se tento trend zatím nedaří zvrátit.

"Průměrné stáří vozového parku neustále mírně roste, teď je 13,7 roku," potvrdil Aktuálně.cz Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu. Stará vozidla vypouštějí do ovzduší více exhalací a na silnici jsou nebezpečnější pro posádku i pro ostatní motoristy či chodce.

Nijak výrazně nezabrala ani ekologická daň na staré automobily, která se platí od roku 2009 při dovozu vozidel nebo první přeregistraci doma. A ačkoli ministerstvo životního prostředí plánuje, že by do tří let poplatek rozšířil na další auta, zásadní změnu do stáří aut to nejspíš nepřinese.

"Myslím, že efekt bude spíše menší," poznamenal Antonín Šípek z automobilového sdružení. Ministerstvo životního prostředí ovšem tvrdí, že hlavním cílem daně na stará auta je získat prostředky na jejich ekologickou likvidaci. Tlak na výměnu, respektive omlazení vozového parku je jen jedním z dodatečných cílů.

Stará auta jezdí méně, ale vypustí nejvíc jedů

Redakce Aktuálně.cz má k dispozici novou studii společnosti Tüv Süd, z níž vyplývá, že stará auta, která ani nemají katalyzátor, sice najezdí po českých silnicích nejméně kilometrů, ovšem vypustí zhruba stejně exhalací jako všechny vozy s filtry dohromady.

Graf ukazuje emise uhlovodíků a dusíků podle emisních tříd a počtu ujetých kilometrů (tzv. proběhu):

Foto: Tüv Süd

Dvanáct tisíc tun exhalací

Auta bez katalyzátoru vypustí do ovzduší více než 12 tisíc tun uhlovodíků a oxidů dusíku, což je srovnatelné s vozidly splňujícími emisní třídy Euro 1 až Euro 5.

Jenže automobily s katalyzátory najezdí mnohonásobně více kilometrů než stará vozidla. Podle studie jsou nejvytíženějšími osobními auty ta, která splňují třídu Euro 4. Jejich emise jsou přitom oproti autům bez katalyzátoru zhruba čtvrtinové.

Někteří experti upozorňují, že plánované zdražení a rozšíření poplatku i na mladší auta nebude nutit majitele nejstarších vozidel k pořízení mladšího modelu. Rozdíl mezi emisemi aut splňujícím Euro 1 oproti vozům bez katalyzátoru je přitom propastný.

"Aut bez katalyzátoru je potřeba se nějakým způsobem zbavit. Majitelé starých 'stodvacítek' si asi nebudou moci dovolit mercedes, ale třeba felícii, která už jednoduchý katalyzátor má," řekl Aktuálně.cz Martin Hron ze společnosti Tüv Süd. Jenže právě felície jsou zatíženy nejvyšší, desetitisícovou daní.

Nebráníme omlazení vozového parku

František Pelech, který má stará auta na starosti na ministerstvu životního prostředí, ovšem odmítl, že by systém poplatků a jeho plánované rozšíření napomáhal zakonzervovat současný nevyhovující stav s přestárlým vozovým parkem.

"Nikoho nenutíme, že si musí koupit nové auto. Neznemožňujeme lidem pořídili si i starší vůz," řekl Aktuálně.cz Pelech, podle něhož do cenově přijatelné kategorie patří už vozy staré okolo šesti let.

Pelech dodal, že jednou z variant dokonce je, že by ekologická daň na nejstarší modely zlevnila o 1,5 tisíce korun. Za felície by se tak místo 10 tisíc platilo jen osm a půl. "Budeme o tom ještě debatovat," poznamenal Pelech. 

Starých škodovek jezdí více než 170 tisíc

Podle údajů Sdružení automobilové průmyslu bylo na konci roku registrováno bezmála 4,5 milionu automobilů, jejichž průměrné stáří bylo 13,7 roku - v Evropě je průměrný věk o 5,5 roku nižší.

Foto: Aktuálně.cz

Do kategorie aut bez katalyzátoru patří například stále hojně rozšířené škodovky 120 a 105.

Podle statistiky Svazu automobilového průmyslu je v Česku zaregistrováno téměř 102 tisíc "stodvacítek", jejichž průměrný věk je 28 let. Jde o šestý nejrozšířenější typ vozidla v republice. "Stopětek" je bezmála 72 tisíc a jejich průměrné stáří se už blíží k 29 rokům.

Nejmladší automobily mají lidé žijící v okrese Praha-západ. Průměrnému autu je 11,75 let. Mezi mladší patří například i vozidla v okrese Mladá Boleslav, Praha-východ, Zlín nebo Olomouc. Naproti tomu s auty, kterým je více než 15 let, jezdí obyvatelé okresu Jeseník, Chomutov a Děčín.

Třetina aut je starší než 15 let

Antonín Šípek ze Svazu automobilového průmyslu upozornil, že takřka třetina všech českých automobilů je starších 15 let. V kategorii nad 10 let je dokonce 60 procent vozidel.

"Obvyklá hodnota v motoristicky vyspělých zemích Evropské unie se pohybuje v rozmezí 25 až 35 procent," poznamenal Šípek. Dodal, že pro výměnu starých aut za novější je optimální podíl mezi 8 a 10 procent ročně. Jenže loni to nebyly ani čtyři procenta.

Šípek upozornil zároveň na to, že z celkového loňského dovozu ojetých aut byla čtvrtina starších 10 let.

Jak by se mohla zvednout jednorázová ekologická daň za stará auta:

Emisní norma Současný stav  Základní návrh Druhá varianta
Euro 4, Euro 5 Bez poplatku Bez poplatku Bez poplatku
Euro 3 Bez poplatku 3 000 Kč 1 500 Kč
Euro 2 3 000 Kč 5 000 Kč 3 500 Kč
Euro 1 5 000 Kč 10 000 Kč 8 500 Kč
Bez normy 10 000 Kč 10 000 Kč 8 500 Kč
 

Právě se děje

Další zprávy