Bursík se zastal alejí: Kácení je kulturní barbarství

Pavel Baroch
26. 2. 2009 17:24
Podél silnic se má porazit minimálně 9 tisíc stromů
Padlých stromů na silnicích bylo bezpočet. Tento na silnici číslo 4 mezi Prahou a Českými Buďejovicemi stačili hasiči odklidit již před svítáním.
Padlých stromů na silnicích bylo bezpočet. Tento na silnici číslo 4 mezi Prahou a Českými Buďejovicemi stačili hasiči odklidit již před svítáním. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Ministr životního prostředí se důrazně postavil proti záměru pokácet letos podél silnic po celé republice minimálně devět tisíc stromů.

"Považujeme takový postup za kulturní a ekologické barbarství," prohlásil Martin Bursík, kterému vadí zejména plošné kácení celých stromořadí.

Česká inspekce životního prostředí oslovila organizace, která mají na starost údržbu komunikací, aby zjistila, kolik stromů by mělo padnout. Výsledný počet se blíží k devíti tisícům. Jelikož neodpověděly všechny organizace, mohlo by ve skutečnosti by z české krajiny zmizet možná až deset tisíc stromů.

Ministerstvo životního prostředí připomnělo, že aleje jsou typickým prvkem české krajiny, vytvářejí biotopy pro život mnoha drobných živočichů, fungují jako větrolamy, v létě zastiňují silnice, pohlcují exhalace.

Foto: HZS Zlínského kraje

Stromy za bouračky nemohou

Nejčastějším důvodem, proč silničáři porážejí stromy v těsné blízkosti komunikací, je ochrana řidičů.

Podle policejní statistiky se vloni stalo více než 24 tisíc nehod, kdy auto nabouralo do pevné překážky (stromu, ale také dopravní značky, sloupu veřejného osvětlení nebo domu - pozn. red.). Zahynulo při tom 267 lidí.

"Dopravní nehody nepůsobí stromy, ale nepozorní a neukáznění řidiči," tvrdí ovšem Bursík. Dodal, že podle stejné logiky by se mohly zbourat silniční mostky, dopravní značky nebo reklamní tabule.

Ministerstvo životního prostředí připomnělo, že hlavními příčinami nehod jsou nepřiměřená rychlost, nepřizpůsobení jízdy stavu vozovky, nevěnování se dostatečně řízení - telefonování, svačení nebo ladění rádia. Podle ministerstva naopak aleje přispívají k bezpečnosti provozu - zlepšují například orientaci za špatné viditelnosti při mlze či sněžení.

Foto: Martina Běhounková

Kmeny s odrazkami

I ministerstvo ovšem uznává, že některé stromy mohou být nebezpečné, například když už jsou staré nebo zasahují až do vozovky. A proti pokácení takových stromů nemá Bursíkův úřad námitky.

Za nepřípustné ovšem ministerstvo životního prostředí považuje, aby od silnic zmizely celé aleje.

"Mnohem efektivnější by bylo, aby správci silnic ve spolupráci s policií umístili na klíčová místa dopravní značky, které upozorní řidiče na to, že musí zpomalit, postavili svodidla případně natřeli kmeny fluorescenčními barvami nebo je vybavili odrazkami," řekl Bursík.

Ministerstva životního prostředí a dopravy před časem poslala dopis cestářům a krajům, v němž je vyzvala k zastavení plošného kácení. "Dohoda mezi ministerstvy samozřejmě stále platí," dodal Bursík.

Nekácíme stromy bezdůvodně, hájí se silničáři

Ředitelstvcí silnic a dálnic se ohradilo proti tomu, že by stromy kácelo bezdůvodně.

"Silničáři vysazují řádově více stromů, než kácí," řekl na diskusním setkání týdeníku Euro o budoucnosti dopravy. K plánům na poražení devíti tisíc stromů kolem silnic podle ČTK uvedl, že jde většinou o nemocné porosty a "o každém stromě se bude rozhodovat zvlášť".

"Silniční síť má 55 tisíc kilometrů, takže v průměru se pokácí jeden strom na šest kilometrů," řekl Brunclík.

 

Právě se děje

Další zprávy