I když v dohledu není žádný strážník, Marie Kovárová stejně raději sesedne z kola a po chodníku ho raději vede, aby nedostala pokutu. "Už mi městkáči jednou dali výstrahu," usmívá se.
V Českých Budějovicích je tolik cyklistů, že nad nimi musí dohlížet městští strážníci. Na kole - nejnovějších vyšperkovaných modelech i starých narezlých vykopávkách - tady jezdí snad každý. Město je protkáno cyklistickými stezkami, v některých jednosměrkách mohou jezdit lidé na kole i ve vyhrazeném pruhu v protisměru; stojany na bicykly stojí před radnicí, poštou, obchody.
Dokonce i magistrát pořídil pro své úředníky služební kola. Hojně je využívají třeba pracovníci, kteří mají na starosti správu městského majetku - zeleň, chodníky a další majetek.
"Dojedou i tam, kam by se autem ani nedostali," říká náměstkyně primátora Ivana Popelová (ODS).
Kandidát na evropskou dopravní cenu
I díky podpoře cyklistické dopravy vybrala letos porota Evropské komise České Budějovice mezi dvanáct nejlepších měst v rámci Evropského týdne mobility a Dne bez aut.
"Jo, v posledních letech se to tady pro cyklisty určitě zlepšilo," uznává Marie Kovárová, která jezdí na kole každý den do práce. Jen si stěžuje, že v centru jsou kostky, a na těch se špatně jezdí.
"Budějovice jsou skutečně hodně vepředu, dělají to tam dobře," oceňuje Eva Veverková z ministerstva životního prostředí.
Dnes večer na slavnostním vyhlašování vítěze v Bruselu ovšem zástupci jihočeského města budou chybět; do finále - mezi tři nejlepší - se Budějovice neprobojovaly.
"I to, že jsme se dostali mezi dvanáctku, je obrovský úspěch," soudí náměstkyně Popelová. Z českých měst byla zatím nejúspěšnější Kroměříž, která byla vloni ve finálové trojici.
"Je to dobrá motivace k tomu, abychom pokračovali dál. Některé kroky na zklidňování dopravy bývají mnohdy dost nepopulární," říká náměstek českobudějovického primátora Juraj Thoma (ODS).
Autobus má zase zpoždění
Jen kousek od centra na širokém chodníku právě Strana zelených u malého stánku sbírá podpisy pod petici požadující přesun kamionové dopravy na železnici. Dnešní "úlovek" půjde do desítek jmen na petičních arších.
Jihočeská lídryně strany a dlouholetá předsedkyně sdružení Jihočeské matky Dana Kuchtová se nad informací, že se Budějovice dostaly díky zklidňování dopravy mezi dvanáct nejlepších evropských měst, usmívá.
"Podívejte se tady," ukáže na totálně ucpanou křižovatku na Senovážném náměstí. "To je kolaps. A to tu před chvilkou ještě auto málem porazilo cyklistu."
Dopravní zácpa očividně zvyšuje nervozitu na nedaleké autobusové zastávce, kde lidé čekají na svůj spoj, který uvízl v koloně. "Zase to má zpoždění," nevrle odpoví starší muž na otázku, jak je spokojen s dopravní situací ve městě.
Řešení? Tak za deset let
"Dopravní situace ve městě je neutěšená," uznává náměstek primátora Juraj Thoma.
Pak ve své kanceláři přistoupí k velké letecké mapě Českých Budějovic a začne na ní prstem kreslit, kudy by měl vést vnitřní dopravní okruh, kde se vyhloubí další automobilový podjezd pod železnicí, protínající celé město, v jakých místech se Budějovice napojí na plánovanou dálnici D3 z Prahy a kde vzniknou další dopravní stavby, které by měly odlehčit přetíženému centru.
"Tím bude zásadním způsobem vyřešena dopravní situace ve městě," tvrdí Thoma. "Teď stačí jeden ťukanec nebo výpadek semaforu a stojí půlka města."
Stavby za miliardy by měly být dokončeny v rozmezí let 2010 a 2020. Jak poznamenává Thoma, bude to spíše v druhé polovině tohoto časového pásma.
Do té doby je podle Thomy možné vymýšlet jen "dopravnětechnická" omezení. Podobného typu, jaké město vymyslelo před pár lety, kdy zakázalo vjezd do centra nákladním vozidlům. Za toto zdánlivě jednoduché řešení - vždyť stačilo jen namontovat nové dopravní značky - dostaly Budějovice ocenění od Nadace Partnerství za zklidňování dopravy.
Město plánuje, že bude rozšiřovat síť cyklostezek, že na vybraných trasách zavede vláštní pruhy pro městskou dopravu, že vybuduje další trolejovou linku nebo že nad další přechody namontuje osvětlení, aby zvýšilo bezpečnost chodců.
Parkování za dva tisíce
Nad Českými Budějovicemi se smráká, už je dávno po pracovní době, ale mnohá parkovací místa v centru jsou stále prázdná. Ulice nejsou ucpané zaparkovanými auty jako třeba v Praze. Jako by ani neplatilo, že v Budějovicích je zaregitrováno přes 110 tisíc aut na zhruba 94,6 tisíc obyvatel.
Podle Thomy je to ale tím, že město před několika lety razantně zvýšilo pro obyvatele města cenu parkovací karty. Zatímco dříve stála 365 korun na rok, teď lidé zaplatí dva tisíce.
Odpadlo tak například to, že v bytě jedna plus jedna v jádru města bylo trvale přihlášeno třeba osm osob, jen aby lidé dosáhli na parkovací kartu a volné místo pro auto v centru.
"Zvýšení ceny má výrazný regulační efekt," říká Thoma. Parkovacích karet zatím radnice vydala dokonce méně, než je míst na parkování v centru.