Jednou z priorit ministra školství Petra Gazdíka (STAN) je změnit podobu maturit. Odborníci nyní řeší, jak by zkoušky měly vypadat. Jedním z návrhů je, že by se skládala profesní nebo vysokoškolská maturita. První typ by umožňoval výkon povolání vyžadujících maturitu, druhý vstup na vysokou školu. Někteří ředitelé škol ale míní, že změn bylo dost a chtějí, aby maturita zůstala ve stávající podobě.
Ředitel Gymnázia Duhovka v Praze 7 Petr Hopfinger
Měly by se podle vás změnit maturitní zkoušky a z jakého důvodu ano/ne?
Těžká otázka. Především by se neměly měnit tak často. Zároveň se vyprázdnily, není jasné, k čemu a komu současná podoba slouží. Za inspirativní považuji koncept mezinárodní maturity, takzvaná IB diploma. Ta nabízí volbu při zachování vyváženosti (jeden humanitní, jeden přírodovědný předmět, minimálně dva jazyky a matematika) a výzvu jít v polovině předmětů cestou vyšší náročnosti. Program má i core (jádro) s velkou maturitní prací, teorií poznání a 150 hodinami dobrovolnictví. Podobný koncept má na Duhovce i maturita školní.