Analýza: Virtuální hlasy ukázaly vítěze příštích voleb

Petr Holub
11. 10. 2009 22:54
Co všechno ukázaly "Volby naNETčisto", projekt Aktuálně.cz simulující zrušené sněmovní volby
Foto: Jiří Kropáček

Praha - Také v Česku existuje nová sociální skupina, která může převrátit politické poměry.

Tito lidé, převážně mladí a liberálně smýšlející, už rozhodli "volby naNETčisto", simulované volby do sněmovny, které Aktuálně.cz pořádalo ve dnech, kdy mělo proběhnout hlasování skutečné. Jestli jich je dost na to, aby rozhodli volby skutečné, se teprve ukáže.

Není to úplně vyloučeno, protože obdobná voličská skupina rozhodla před dvěma týdny volby v Německu.

Čtěte více: Volby naNETčisto: Jak to bylo a kdo se pokusil podvádět

Varování pro ODS

Ve virtuálních volbách Aktuálně.cz zvítězila s třiceti procenty strana TOP 09, která se profiluje jako ekonomicky liberální a k níž zřejmě přecházejí liberálnější a mladší voliči ODS. Proto je pro občanské demokraty porážka na internetu důvodem k zamyšlení. Sociální demokraté si zase ověřili, že mladší generaci sliby sociálního bezpečí skutečně nestačí. 

VÝSLEDKY STRAN V PROCENTECH V GRAFICE

VÝSLEDKY STRAN PODLE ZÍSKANÝCH MANDÁTŮ

Varováním je výsledek také pro české zelené. Nejsou mezi mladými voliči protiváhou ekonomicky liberální straně, protože ani při volbách na internetu nepřekročili pětiprocentní hranici.

Společným výsledkem TOP 09 a zelených se ovšem možnosti liberálů nevyčerpaly, protože pětiprocentní hranici pokořila strana Radka Johna Věci veřejné a dvouprocentní hranici přesáhli Svobodní Petra Macha. Obě uskupení se profilují jako liberální alternativa k zavedeným stranám.

Ideologie třetího středu

"Mezi garnizonami levého a pravého středu je stále dost liberálně smýšlejících, kteří se necítí být součástí ani jednoho tábora. Dnes je tato část voličů na některých místech Německa ve většině. Liberálové jsou například ve Stuttgartu se čtyřiceti procenty nejmocnější politickou silou, jen jsou rozdělení mezi FDP a Zelené," popisuje novou voličskou skupinu, která před dvěma týdny rozhodla volby do Spolkového sněmu, Majid Sattar v deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Vedle Stuttgartu ovládli liberální voliči ostatní největší města: Mnichov, Frankfurt, Kolín, západní Berlín, Hamburk.

Sattar upozorňuje, že novinkou není jen volební úspěch FDP a Zelených, kteří společně získali čtvrtinu všech hlasů, ale také to, že se jejich voliči promíchali. Především ti mladší z nich bez zábran přecházejí od jedné strany ke druhé. Zelení přitom dodávají základnu velkých a univerzitních měst, FDP menší města zvláště v jižním Německu.

Čtěte více: Německé zemětřesení způsobili měšťáci

Mladí liberálové, nazývaní také "třetí střed", se dnes pohybují v hodnotovém trojúhelníku Svoboda-Pořádek-Rovnost a tyto hodnoty jim společně nedokáže nabídnout žádná z velkých stran, CDU ani SPD.

Třetí pokus po Rumlovi a Luxovi

České volby v letech 1998 a 2002 ukázaly, že strany liberálního středu nakonec neprorazily, ať to bylo pod hlavičkou Unie svobody nebo čtyřkoalice. Důvodem byl fakt, že silnější podporu získaly jenom v Praze a nejbližším okolí. Stejný fenomén se projevil i při virtuálním hlasování Aktuálně.cz.

TOP 09 má zřetelně nejlepší výsledek v Praze. Totéž platí také pro Stranu zelených a Svobodné. Ovšem rozdíl mezi Prahou a zbytkem republiky není u internetových voličů tak velký, jak bylo dosud zvykem. "Venkovští liberálové" tradičně volili na Liberecku, přidali se k nim také Jihočeši a lidé z Vysočiny. Ve všech těchto krajích získala TOP 09 přes 33 procent, tedy nadprůměrný výsledek.

Zmíněné regiony se tak mohou stát obdobou venkova v horním Porýní, alpském podhůří či ve Šlesvicku-Holštýnsku, kde bodovala německá FDP se Zelenými.

Tuzemští zelení spoléhají nadále na městské voliče a nejvíc získali v Praze, Brně, Liberci a Ústí. Ovšem Johnovy Věci veřejné se nejvíc prosadily kromě severních Čech také na Ostravsku.   

 

Právě se děje

před 55 minutami

Tesco varuje před podvodnými SMS zprávami o výhře v soutěži. Firma žádnou neorganizuje

Společnost Tesco varuje před podvodníky, kteří rozesílají lidem SMS zprávy o tom, že si mají u ní vyzvednout výhru v soutěži. Firma informovala, že žádnou takovou soutěž neorganizuje a zákazníci nemají na uvedené zprávy reagovat.

"Tato podvodná aktivita poškozuje dobré jméno společnosti Tesco. Podniká proto všechny dostupné kroky, aby ochránila své zákazníky i své podnikání," uvedli zástupci firmy.

V případě pochybností mají podle nich zákazníci kontaktovat zákaznickou linku firmy 800 222 555 a ověřit si, jestli jde o její oficiální soutěž.

Další zprávy