Devítiletá cesta k Plutu začala

Red Zah, Reuters
19. 1. 2006 20:54
Mys Canaveral - Po dvou dnech odkladů odstartovala z floridského mysu Canaveral americká sonda New Horizons. Jejím cílem je Pluto.
Vědci si od sondy New Horizons slibují přesně to, co má v názvu: že jim otevře nové obzory | Foto: NASA

New Horizons je nejrychlejší vesmírnou sondou, která kdy byla vyslána ze Země. Krátce po startu dosáhla rychlosti 57 924 kilometrů za hodinu. Pluto je vzdálené od modré planety 6,4 miliardy kilometrů a od Slunce je padesátkrát dál než Země.

Je to zároveň jediná planeta naší soustavy, ke které vědci ještě žádné zařízení neposlali. Dnes odstartovaná mise by jim měla přinést zcela nové poznatky o atmosféře, geologické stavbě, povrchu a teplotách.

Pluto už není planeta

Vědci však Pluto tři čtvrtě století po jeho objevení přestávají považovat za planetu. Hovoří spíše o objektu, který je jedním z tisíců útvarů podobných planetám v takzvaném Kuiperově pásu ve vzdálené oblasti naší hvězdné soustavy.

K podobným útvarům patří ještě měsíc Pluta Charon a dva další, nedávno objevené měsíce, nesoucí zatím název P1 a P2.

Objekty z Kuiperova pásu jsou složeny z látek, které se od vzniku vesmíru jen málo změnily. "Studium Pluta, Charonu a útvarů Kuiperova pásu je klíčem k tomu, abychom porozuměli vzniku a vývoji sluneční soustavy," řekl agentuře Reuters šéf výzkumného týmu Alan Stern z coloradského výzkumného institutu.

Pluto, poslední
Pluto, poslední | Foto: Běhounková Martina

Sondu přitáhne Jupiter

Sondu New Horizons vynáší kvůli požadované rychlosti do vesmíru jedna z největších raket z "flotily" NASA, Atlas 5, a dalších pět pomocných raketových pohonů.

Většinu z cesty bude New Horizons využívat k pohonu radioaktivní články. K Plutu se má dostat nejen vlastními silami, ale využije také gravitace největší planety sluneční soustavy, Jupiteru, kolem které by měla proletět asi za rok.#reklama

Nesmí se zpozdit

Podle plánu NASA má dorazit k Plutu v roce 2015. Pokud by se ale její vypuštění opozdilo byť jen o měsíc, sonda by se odklonila od ideální trasy a nemohla by využít gravitace Jupitera. K Plutu by pak mohla doputovat až s několikaletým zpožděním.

Vědci by potom neměli možnost zkoumat vše, co si od projektu slibují. Pluto se totiž vzdaluje od Slunce a v roce 2020 už by mohla být jeho atmosféra zmrzlá.

Mise k Plutu vyjde americkou NASA na 700 milionů dolarů (téměř 18 miliard korun).

Michigan oficiálně potvrdil výsledek prezidentských voleb, Biden ve státě vyhrál s náskokem 154 tisíc hlasů

V americkém státě Michigan v pondělí oficiálně potvrdili výsledek prezidentských voleb. S náskokem 154.000 hlasů zde zvítězil demokratický kandidát Joe Biden, informovala dnes agentura AP. Velká americká média Bidena za vítěze v Michiganu označila už krátce po volbách ze 3. listopadu.

O takzvané certifikaci výsledku voleb rozhoduje v Michiganu komise, v níž zasedají dva demokraté a dva republikáni. Pro potvrzení výsledku dnes hlasovali tři její členové, jeden z republikánů se zdržel.

Agentura AP uvedla, že je oficiální vyhlášení výsledku prezidentských voleb v Michiganu, jednom z klíčových států pro vítězství, další ranou pro Donalda Trumpa. Současný prezident stále neuznal volební porážku a snaží se výsledek voleb zvrátit soudní cestou. Podle odhadů renomovaných amerických médií ale zvítězil v prezidentských volbách jasně bývalý viceprezident Joe Biden.

Polští odpůrci zákazu potratů znovu vyšli do ulic, byla zadržena fotografka

Polská policie v pondělí zadržela několik lidí, kteří ve Varšavě demonstrovali proti dalšímu zpřísnění restriktivního zákona o interrupcích. Mezi zadrženými byla i fotoreportérka, kterou policie později propustila. Informují o tom agentury a polská média.

Protestující na některých místech metropole blokovali dopravu, další demonstrovali před ministerstvem školství. Šéf resortu Przemyslaw Czarnek totiž podle nich pohrozil učitelům potrestáním za podporu demonstrací proti potratovému zákonu. Protestující před ministerstvem rozvinuli plakát s nápisem "Svobodné potraty, svobodné vzdělání" a požadovali ministrovu demisi. Někteří demonstrující se připoutali k bráně ministerstva, jedna žena se k ní podle agentury AP přilepila a policistům trvalo hodinu ji od brány oddělit. Poté ji odvezla sanitka.

Krátce po začátku protestu policie násilím odvedla některé lidi, včetně fotoreportérky Agaty Grzybowské, píše AP s tím, že je to poprvé, co polská policie během současných protestů proti zpřísnění potratového zákona zadržela novináře. Policie Grzybowskou později propustila. Podle agentury PAP si však před tím vyslechla obvinění z napadení policistů.

Pospíšil v polské lize skóroval, Přikryl nahrál na čtyři góly

Čeští fotbalisté Martin Pospíšil a Tomáš Přikryl se podíleli na všech pěti brankách Jagiellonie Bialystok, která v 10. kole polské ligy zvítězila nad Plockem 5:2 a rázně ukončila sérii tří porážek. Pospíšil dal čtvrtý gól domácího celku, Přikryl na zbývající čtyři přihrál.

Třikrát se po jeho asistencích střelecky prosadil chorvatský útočník Jakov Puljič, hosté v druhém poločase pouze snižovali. Kapitán týmu Pospíšil dal první gól v sezoně, střelcům v polské lize vládne s osmi brankami český reprezentant Tomáš Pekhart z vedoucí Legie Varšava

Polská fotbalová liga - 10. kolo:

Gliwice - Gdaňsk 2:0, Bialystok - Plock 5:2 (gól domácích Pospíšil).

EU nabídla Bidenovi obnovu úzké transatlantické spolupráce. Předseda Evropské rady ho pozval na mimořádný summit do Bruselu

Vrcholní představitelé Evropské unie nabídli nově zvolenému prezidentovi Spojených států Joeovi Bidenovi obnovení úzké transatlantické spolupráce. Předseda Evropské rady Charles Michel jej v telefonickém rozhovoru pozval na mimořádný summit s šéfy států a vlád evropské sedmadvacítky. Budoucí šéf Bílého domu také poprvé telefonoval i s generálním tajemníkem NATO Jensem Stoltenbergem.

"Během telefonátu předseda Michel navrhl obnovit silnou transatlantickou alianci založenou na společných zájmech a sdílených hodnotách," stojí v prohlášení, které vydal úřad předsedy Evropské rady. Michel podle něj přivítal Bidenovu oddanost americkým spojencům a podporu evropské spolupráce.