"Letenky téměř zdarma jsou nesmysl i při neobsazeném letadle. Když jede taxík, tak také nebere náhodné kolemjdoucí, nebo dálkový autobus nezastaví stopaři, i když má volné místo," řekl v rozhovoru pro média Radomír Lašák.
Jeho cílem je dovést aerolinky k zisku a dostat je do situace, která by umožnila výhodnou privatizaci. Letos ani napřesrok to ještě nebude. Za loňský i letošní rok totiž ČSA vykáží ztrátu. Lašák ji odhaduje na půl miliardy korun v obou případech.
Než se v lednu stal šéfem letecké společnosti, patřil do nejužšího vedení energetického gigantu ČEZ. Ještě dříve vedl eBanku, pro niž nyní její vlastník, skupina PPF, hledá vhodného kupce.
Jak odhadujete výsledek hospodaření za loňský rok?
Ještě nejsou k dispozici přesná čísla, protože u aerolinek to funguje jinak než v normálních firmách, kde už na konci ledna je výsledek jasný. Účetnictví stojí na ústřižcích z letenek, které se musí posbírat z celého světa.
Obecně je známo, že vykážeme ztrátu. Můj osobní odhad je, že to bude pět set milionů minus.
Měl to být zisk, ale...
Váš předchůdce Jaroslav Tvrdík ale plánoval stejné číslo, jenže plus. Nebyly ČSA schopny zareagovat dostatečně pružně na těžkou situaci na trhu seškrtáním nákladů?
Že předpověď půlmiliardového zisku nevyjde kvůli prudkému růstu cen paliv, bylo jasné už na konci jara. A vedení podniklo jedinou věc, která se dala učinit. Co nejrychlejší seškrtání nákladů. A to se povedlo, asi o sedm set milionů za posledních sedm měsíců roku.
Musíte pochopit, že ne všechno je možné měnit hned. Například v ČSA jsou velmi silné odborové organizace a tvrdě nastavené kolektivní smlouvy. Ty platí až do konce roku 2007 a personální náklady kvůli nim každoročně poskočí o 550 milionů vzhůru.
Takže jen paliva srazila zisk?
Samozřejmě faktorů bylo více. Například nepovedený průnik na britský trh. Ten odčerpal asi 400 milionů. Miliarda na nákladech přibyla kvůli ropě. Také nás přestala prodávat Lufthansa v Německu.
A to byla chyba v plánování ČSA. To se totiž dalo čekat. Lufthansa je v jiné alianci, a nemá tak důvod prodávat naše letenky. Na to jsme měli být připraveni
Jaký je váš cíl pro letošní rok?
Nechci o tom hovořit jako o cíli, ale předpokládám, že ztráta bude zhruba stejná. Až v dalším roce bychom mohli vykázat zisk.
Náklady půjdou dolů, propouštění je možné
Plánujete další škrtání nákladů?
V tom je ještě velký potenciál, ale i snižování nákladů má svůj strop. Hlavně pak je potřeba zachovat vysoký standard, který poskytujeme zákazníkům.
Klíčem tak bude prodej. Je třeba jej zlepšit. Je to problém všech českých firem. Neumějí správně odhadnout, jak prodávat za správnou cenu správným lidem.
Kde leží hlavní problém prodeje u ČSA?
Tam je více vlivů. Je třeba si přiznat, že ČSA zaspaly rozvoj informačních technologií. Vždyť prodej elektronických letenek funguje teprve rok.
A celkově se podcenila podpora prodeje. Co je platné, když letadlo s perfektním servisem přistane na minutu přesně, když na palubě pro 150 lidí jich je jen třicet.
Kromě toho se musí dát více prostoru zahraničním zastoupením. Ta přinášejí ČSA 80 procent tržeb, ale mají například velmi složitou komunikaci s centrálou. Je třeba zjednodušit hierarchii managementu a nastavit pro ně také lepší motivační systém.
Hovořil jste také o tom, že je ještě velký potenciál ve snižování nákladů. Kde přesně?
Například se dá ušetřit centralizací nákupu. Čím silnější bude pozice v tomto bodě, tím více můžeme tlačit na ceny dodavatelů. Vždyť jediným, kdo vydělává málo nebo vůbec, jsou aerolinky, subdodavatelé jako catering nebo letiště mají vysoké zisky.
Budete i propouštět? Najmete si například firmu na personální audit?
Když jsem nastoupil, mnoho manažerů ČSA mi tvrdilo, že je tu přezaměstnanost mezi deseti a dvaceti procenty. Jsou tu velmi silné odbory a je těžké něco měnit. Tím neříkám, že nebudu propouštět.
Co se týká personálního auditu, myslím, že to by měli zvládnout manažeři jednotlivých sekcí sami. Když si jednou do firmy pustíte poradenskou společnost, tak ta dělá vše proto, abyste se jí už nikdy nemohli zbavit.
Firma má být vždy připravena k prodeji
Hodláte se pustit do zásadní restrukturalizace firmy, nebo se budete držet strategického plánu, který loni schválila valná hromada?
Ten plán je desetiletý a už teď je vlastně nepoužitelný. Ne po slohové stránce, ale nefungují v něm čísla. Pracuje se s odhady analytiků, podle nichž měla být v letošním roce průměrná cena ropy na nějakých 37 dolarech.
Myslím, že nejvhodnější je, zvlášť v tak konkurenčním prostředí, jako je letecká doprava, zvolit tříletý plán. První rok, tedy letos, půjdeme do nejtěžší fáze transformace, kdy se nejvíce řeže. Druhý rok je na doladění a ve třetím roce již dojdeme k rozumným číslům.
Řada konkurentů už takovým procesem prošla, není tedy pozdě?
Určitě ano. Ale v době, kdy aerolinie jako British Airways procházely restrukturalizací, vykazovaly ČSA velmi dobrá čísla, a tak nebyla vůle něco měnit. Teď si tím údolím smrti už musíme projít.
Když se všechno zdaří, vykážete za rok 2008 podstatný zisk. Splníte tak svůj úkol dovést ČSA k privatizaci? To by přece byla vhodná doba pro prodej.
To je věc vlastníků, a to v každé firmě, kdy se rozhodnou prodat. Věcí managementu je mít firmu v takovém stavu, aby to bylo kdykoliv možné. Prodej strategickému partnerovi především nesmí být řešením problémů firmy.
V této chvíli by byl prodej problém. Naši partneři v alianci SkyTeam řeší své vlastní problémy a nemají zájem kupovat ČSA. Přes burzu ztrátovou firmu prodáte těžko a finanční investoři by ze stejného důvodu nabídli směšně nízkou cenu.