Paříž - České děti jsou v biologii, chemii a fyzice horší, než byly v roce 2003. Vyplývá to z nové mezinárodní srovnávací studie PISA, kterou má příští týden zveřejnit Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD).
Česko v ní v kolonce "přírodní vědy" spadlo z devátého na patnácté místo.
Částečné výsledky výzkumu, které se týkají právě znalostí z chemie či biologie, zveřejnil specializovaný španělský server MAGISnet.
Vůbec nejlépe v této kategorii obstálo - stejně jako v roce 2003 - Finsko, které na druhý Hongkong získalo náskok už 21 bodů.
Česko tentokrát získalo 513 bodů, před třemi lety to bylo o 10 bodů více. Nejvíce si pohoršily Japonsko (o 17 bodů), Korea (o 16 bodů), Francie (o 16 bodů) a Rakousko (o 14 bodů).
Zazářilo Estonsko
Výsledky Programu pro mezinárodní srovnávání studentů (PISA) se publikují každé tři roky. Ty nynější se týkají roku 2006, kdy se do programu zapojilo 58 zemí.
Mezi nimi jsou všechny členské země OECD, klubu sdružujícího nejrozvinutější ekonomiky světa.
Studie hodnotí výkony patnáctiletých školáků ve čtení, matematice a přírodních vědách, přičemž na jeden z okruhů je vždy položen větší důraz. V minulém roce se studie zaměřila hlavně na znalosti z přírodních věd.
Roku 2003 se výzkumu zúčastnilo o sedmnáct zemí méně než loni, i proto si čeští školáci o tolik pohoršili.
Ze sedmnácti zemí, které se výzkumu Pisa až dosud neúčastnily, Česko předehnaly Tchaj-wan (4. místo), Estonsko (5. místo), Slovinsko (12. místo) a Velká Británie (14. místo).
Právě Estonsko dopadlo po Finsku nejlépe ze všech zemí Evropské unie. Před Českou republikou se z unijních států umístilo ještě Nizozemsko (9. místo), Lichtenštejnsko (10.místo) a Německo (13. místo).
Nejhorší z EU: Rumunsko
Naopak Švédsko, které bylo před několika lety považováno za model, jímž se mělo moderní školství inspirovat, skončilo až dvaadvacáté (minule bylo patnácté).
Nejhůře ze všech členských zemí EU pak dopadlo Rumunsko na 47. místě. Ze "starých" členů unie je na chvostě trojice Itálie, Portugalsko a Řecko.
Vůbec nejhůř dopadl trojlístek Ázerbájdžán, Katar a Kyrgyzstán. Zajímavé je, že Ázerbájdžán naopak vyhrál v žebříčku zemí, kde mezi jednotlivými studenty existují nejmenší znalostní rozdíly.
Největší skokan: Kanada
Mezi zeměmi, které si nejvíce polepšily, jsou Kanada (z jedenácté pozice na třetí), Německo (z osmnácté pozice na třináctou) a Rakousko (z třiadvacáté na osmnáctou).
O dvanáct příček si naopak pohoršila Francie (ze 13. na 25.) a propadlo se i Macao (ze 7. na 17), a Jižní Korea (ze 4. na 11.)
Výzkumníci již připravují příští srovnávací studii PISA, která bude měřit znalosti školáků v roce 2009. Zatím svou účast potvrdilo 63 zemí, ale očekává se, že tento počet ještě poroste. Studie se má tentokrát zaměřit na schopnost školáků číst.
Výsledky studie PISA za rok 2006 | ||||
Pořadí 2006 | Země | Body 2006 | Pořadí 2003 | Body 2003 |
1. | Finsko | 563 | 1. | 548 |
2. | Hongkong - Čína | 542 | 3. | 539 |
3. | Kanada | 534 | 11. | 519 |
4. | Taiwan | 532 | - | - |
5. | Estonsko | 531 | - | - |
6. | Japonsko | 531 | 2. | 548 |
12. | Slovinsko | 519 | - | - |
13. | Německo | 516 | 18. | 502 |
14. | Velká Británie | 515 | - | - |
15. | Česko | 513 | 9. | 523 |
16. | Švýcarsko | 512 | 12. | 513 |
18. | Rakousko | 511 | 23. | 491 |
23. | Polsko | 498 | 19. | 498 |
25. | Francie | 495 | 13. | 511 |
29. | USA | 489 | 22. | 491 |
30. | Slovensko | 488 | 20. | 495 |
31. | Španělsko | 488 | 26. | 487 |
35. | Rusko | 479 | 24. | 489 |
47. | Rumunsko | 418 | - | - |
55. | Ázerbájdžán | 382 | - | - |
56. | Katar | 349 | - | - |
57. | Kyrgyzstán | 322 | - | - |
Pokud je okénko proškrtnuté, znamená to, že se země studie roku 2003 neúčastnila. Zdroj: MAGISnet.com | ||||