Zodpovědný je za Evropu, bývalé sovětské státy a Latinskou Ameriku. Právě v ní spolu s Asií vidí největší potenciál do budoucna.
Vloni výrobci letadel zažili rekordní rok, když si aerolinie u Airbusu a Boeingu objednaly přes dva tisíce strojů. Už se ale objevily zprávy, že letos to tak slavné nebude...
Loňský rok byl opravdu naprosto šílený. Proto bych o letošku nehovořil jako o nějakém propadu. Spíš, že se uklidní situace na trhu a vrátí se k normálu.
Předpokládám, že s Boeingem jako naším rivalem dáme dohromady zhruba tisíc nových objednávek. Tedy polovinu toho, co loni. Je to ale logické. Je omezený počet aerolinií, které mohou objednat nová letadla.
V uplynulých letech tak například byla sílící poptávka od levných aerolinií, které rychle rostly. Ty už teď ale své flotily mají vybudované.
Takový výsledek by pro nás byl velmi uspokojivý.
Překvapení z úspěchu? Pro nás ne
Když jste ohlašovali počet nově objednaných letadel za loňský rok, byl to pro trh trochu šok. Nikdo nečekal, že překonáte Boeing, který se mírně přehoupl přes tisíc objednávek. Ještě na konci října jste totiž na něj ztráceli dvě stě kusů. Co se za ty dva měsíce událo?
Pro nás to překvapení nebylo a nemělo být ani pro analytiky. Ti ovšem zapomněli, že my započítáváme letadla jako objednaná, až jsou skutečně objednaná, a ne když se sepíše "memorandum o porozumění", tedy jakýsi potvrzený zájem o naše letouny.
Kdybychom to počítali takto, tak bychom měli ještě o nějakou tu stovku objednávek více.
Jak se vlastně rozbíhá nový rok? Právě probíhá Air Show v Singapuru a Asie patří k nejrychleji rostoucím trhům. Na kolik letadel jste podepsali kontrakt?
V Singapuru? Nejsem si stoprocentně jistý. Snad už kolem stovky. Nechte mě počítat. Máme objednávky od tří aerolinií, mezi nimi Indian Airlines. Ty si objednaly 34, a pak ty další dvě asi 50. Takže ne sto, ale asi osmdesát.
Asie ostatně bude po další tři roky rozhodně velmi velmi silná. Mimo jiné bude probíhat olympiáda v Pekingu, takže budou potřeba nové stroje. Určitě to bude nadále nejrychleji rostoucí trh na celém světě.
Evropa slábne
Jak to tedy vypadá právě teď na jiných trzích?
Dalším opravdu rychle se rozvíjejícím trhem je Latinská Amerika, tam je obrovský potenciál. Oproti tomu je Severní Amerika rozhodně slabá. Ale to se může brzy změnit.
V poslední době tam strádala řada tradičních aerolinií jako United Airlines nebo Continental. Ale pomalu se z problémů dostávají a budou potřebovat obnovit svůj letecký park.
Naopak Evropa, která díky levným aeroliniím byla v uplynulých letech silným trhem, bude zpomalovat. Jak už jsem říkal, poptávka je tu naplněna.
Zeptám se ještě na vaši "vlajkovou loď", obří letoun A380. Říkáte, že máte již 159 objednávek na tento typ, ale to jste měli už v dubnu. Jak vidíte další poptávku?
Nikdy jsme netvrdili, že to bude typ letadel, který se bude prodávat po desítkách či stovkách ročně. Jeho provoz je velmi náročný. Spíše počítáme s tím, že si jej ročně objednají v několika kusech tak dva zákazníci.
Na druhou stranu je opravdu úspěch, že na letadlo, které ještě není v provozu, už máme tolik objednávek.
Obří airbus už byla možnost vidět a probíhají testovací lety. Menší novinka A350 tak daleko ještě není, přesto již analytici upozorňují, že je o ni mnohem menší zájem než o konkurenční Boeing 787.
Letadlo Boeingu se prodává už dva roky, ač také ještě dlouho nebude v provozu. S A350 jsme začali teprve letos a tento typ už má na svém kontě okolo 180 objednávek, to je myslím naprosto v pořádku.
Bude to trvat ještě léta, než A350 začne skutečně létat. Teprve pak se rozhodne o jeho úspěchu. Řada zákazníků se totiž rozhoduje až na základě skutečné, a ne propočítané efektivity.
Spor s Boeingem chceme urovnat
S Boeingem v přeneseném smyslu nebojujete jen na trhu, ale také na půdě Světové obchodní organizace. Evropa se Spojenými státy si navzájem vyčítají "nepovolené podpory" pro své letecké výrobce. Jak daleko je spor nyní?
Je to velmi komplikovaný spor a hlavně v podobných organizacích jde vše strašně pomalu. Myslím - a věřím, že k tomu stejně přistupuje i Boeing - že tento spor urovnáme ještě před tím, než přeroste v nějaký skutečný problém, jako by byla obchodní válka mezi Evropskou unií a USA.
Je to rozhodně elegantnější řešení, než se pustit do nějakých složitých právních procesů. A myslím, že tu stále jsou možnosti, jak dohody dosáhnout.
Potřebujete vůbec subvence, když už jste předběhli Boeing jak v dodaných, tak objednaných letadlech a ovládáte tak více než polovinu trhu?
Ne. Ale já bych tomu předně neříkal subvence. Jsou to vratné půjčky od vlád evropských států, které splácíme a v zásadě jsme je splatili. Byla to pro nás cesta, jak se v horších časech dostat k levným půjčkám.
V souvislosti s tím mě napadá, že se občas objevuje názor, že bez podpor by to nešlo, protože máte velmi komplikovaný systém výroby. Součástky se vyrobí, převezou do Toulouse ke smontování, pak korpus odletí pro své vybavení do Hamburku. Není to neefektivní?
Není a nechali jsme si na to vypracovat i několik odborných posudků. U tak komplikovaného výrobku, jako je letadlo, potřebujete řadu odborníků, a ty nikdy neseženete na jedno místo.
Ve Velké Británii například vyrábíme křídla a přesunout celou výrobu někam k Toulouse by stálo neuvěřitelné peníze, šlo by o miliardy a miliardy eur. To zkrátka nejde.
Signálem, že postupujeme správně, je pro nás také to, že i Boeing jako by "okopíroval" tento model produkce. Boeing 787 se bude vyrábět částečně v Itálii nebo Japonsku a pak montovat v Seattlu. Logisticky je to ještě složitější než u nás, ale určitě se jim to vyplatí.