reklama
 
 

Češi a Izraelci vyvinuli nový bitevní letoun, stovky strojů Striker mají vyzbrojit americké letectvo

18. 7. 2018
Zatímco v největší porevoluční zakázce prodalo Aero Vodochody 72 letounů Česku, nyní chce dobýt americký trh a prodat 300 bitevníků do USA.

Praha/Farnborough - Přezdívka v angličtině, atraktivní vizuál a typové označení připomínající americké víceúčelové stíhačky F/A-18 Hornet. Firma Aero Vodochody na aerosalonu ve Farnborough vytáhla do bitvy o Ameriku.

Vyvinula proto letoun F/A-259 Striker, vylepšenou verzi lehkých bitevníků L-159 Alca, které od 90. let provozuje česká a nově též irácká armáda. Alca byla dosud posledním velkým projektem bojového letadla, česká armáda jich odebrala 72. Iráčané bitevníky odkoupené z Česka úspěšně nasadili do boje proti Islámskému státu.

Novinku Aero představilo na aerosalonu v britském Farborough.

Prestižní server Janes.com o letounu hovoří jako o schopnější, výkonnější a modernější verzi L-159. Nový letoun má mít takzvané mokré křídlo, které obsahuje zabudované palivové nádrže.

Letoun schopný tankování za letu či satelitní komunikace bude podzvukový, s nejvyšší rychlostí kolem 980 kilometrů v hodině a počáteční stoupavostí kolem 50 metrů za sekundu.

"Letoun F/A-259 je schopen operovat z nezpevněných přistávacích ploch a má sedm závěsníků pro kombinaci zbraní, palivových nádrží a dalšího vybavení pro mise, což umožňuje inteligentní integraci zbraní a distanční zbraňové možnosti," uvedlo po tiskové konferenci Aero.

Prezident Aera Giuseppe Giordo se na veletrhu ve Farnborough nechal slyšet, že očekává, že pro americké letectvo bude F/A-259 "cenově efektivní a nízkorizikovou volbou". Dodávky dokáže Aero zahájit podle svých plánů v roce 2020 a letouny by se mohly montovat přímo v USA. "Na trhu není tak mnoho letounů, které by tyto schopnosti poskytly, protože potřeba letounů s takovýmito charakteristikami je novým jevem," řekl na tiskové konferenci Giordo.

Aero není jediným zájemcem o vyzbrojení amerického letectva, server FlightGlobal nicméně jako jeho teoretické konkurenty uvádí letouny Texan a Super Tucano, což jsou vrtulové stroje. Přesná specifikace amerického požadavku ovšem dosud není známá.

Aero se kvůli výrobě letounu spojilo s předním izraelským výrobcem Israel Aerospace Industries. Obě firmy věří, že nabídnou lehký bitevní letoun, užitečný v misích, v nichž je zbytečně drahé nasazovat stroje jako A-10 Thunderbolt nebo dokonce supermoderní obtížně detekovatelné letouny F-35.

V polovině června Aero uvedlo, že v rámci vylepšené verze dostanou jeho letouny nejmodernější izraelský palubní radar a budou schopné provozu za každého počasí či denní doby. Nést pak dokážou širokou škálu výzbroje od raket proti vzdušným i pozemním cílům či laserem naváděných pum.

Aero také v úterý oznámilo, že úspěšně uzavírá kontrakty na dodávky nových cvičných letounů L-39NG, vycházejících z desetiletími prověřené konstrukce cvičného proudového stroje Albatros. Dva nově uzavřené kontrakty s firmami poskytujícími letecký výcvik zvýšily celkový počet objednaných letounů v letech 2020-2022 na 38 nových strojů.

Související video: Vývoj nového letounu L-39NG je u konce. Prototyp vzlétne do konce roku

Vývoj nového letounu L-39NG je u konce. Prototyp vzlétne do konce roku | Video: Tomáš Cetkovský, Petr Zenkner |  01:35

autor: Jan Wirnitzer | 18. 7. 2018

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama