Zkušební let odhalil: Pilot v Jaroslavli brzdil nohama

Zahraničí ČTK Zahraničí, ČTK
19. 10. 2011 8:48
Experimentální test ukázal, že pilot tlačil do pedálů, když při startu přitahoval knipl
Rozloučit se s mrtvými hokejisty přišlo podle odhadu policie asi 100 tisíc lidí.
Rozloučit se s mrtvými hokejisty přišlo podle odhadu policie asi 100 tisíc lidí. | Foto: Reuters

Moskva - Testy s letounem Jak-42 v Žukovském u Moskvy potvrdily, že zářijovou katastrofu obdobného stroje s hokejisty u Jaroslavle způsobila chyba pilotů.

S odvoláním na specialisty účastnící se vyšetřování tragédie, při níž zahynula i trojice českých hokejových reprezentantů, to uvedl ruský list Kommersant.

Nohy na pedálech

"Během letových zkoušek byla experimentálně prokázána verze o tom, že Jak-42 a lidi na jeho palubě zahubily nikoliv technické závady či problémy s kvalitou paliva, ale právě brzdění jeho kol. Způsobila to nikoliv technika, ale pilot u řízení, který z nějakého důvodu nechal při vzletu nohy na pedálech," napsal deník.

Letoun Jak-42 se 7. září zřítil u Jaroslavle při nepovedeném startu. V troskách zahynulo 44 lidí, většinou hokejistů místního klubu Lokomotiv Jaroslavl. Mezi mrtvými byli i čeští reprezentanti Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček. Neštěstí přežil jedině palubní inženýr Alexandr Sizov.

Jak probíhal experiment

Ruský Mezistátní letecký výbor (MAK), který nehodu vyšetřuje, již dříve dospěl k poznatku, že havárii mohla způsobit "dodatečná brzdící síla". K ověření této hypotézy podnikl na letišti v Žukovském u Moskvy sérii letových zkoušek s letadlem stejného typu.

Ty podle Kommersantu skončily teprve v úterý dvěma posledními vzlety. Nejprve zkušební pilot, napodobující počínání svého kolegy z osudového letu, během startu držel nohy na brzdách a současně k sobě přitahoval knipl.

K němu byl tentokráte připevněn přístroj měřící sílu vyvíjenou rukama pilota. Ukázalo se, že k přitažení kniplu do úhlu 13 stupňů bylo zapotřebí již síly odpovídající 64 kilogramům - a tu zkušební pilot nemohl vyvinout bez toho, že by se vší silou opřel i do pedálů brzd.

Následoval pak poslední vzlet, kdy po nastavení klapky výškového kormidla do normálního úhlu pěti stupňů piloti sundali ruce a nohy z řízení stroje "a Jak-42 přesvědčivě vzlétl".

Výsledky testů poslouží jako základ zprávy technické komise MAK o příčinách katastrofy, kterou experti podle deníku už začali připravovat.

 

Právě se děje

Další zprávy