Přes 400 metrů dlouhá kontejnerová loď o hmotnost 220 000 tun zablokovala Suezský průplav 23. března. Vyprostit se ji podařilo po šesti dnech, kdy blokovala provoz v obou směrech a kdy zhruba 400 lodí muselo čekat opodál. SCA posléze obří kontejnerovou loď držela ve Velkém Hořkém jezeru mezi severní a jižní částí průplavu.
"Začne se připravovat uvolnění plavidla," uvedl v prohlášení Faz Peermohamed ze společnosti Stann Marine, která zastupuje majitele lodi, japonskou společnost Shoei Kisen, a její pojistitele. SCA uvedla, že dohoda o vyrovnání bude podepsána ve středu během slavnostního ceremoniálu. Jeho účastníci budou přihlížet odplutí lodi.
Egyptský soud v neděli dříve odročil jednání ve sporu o odškodnění na 11. července, aby umožnil správě kanálu a majiteli lodi finalizovat dohodu, uvedly soudní zdroje a právní zástupce. Shoei Kisen a její pojistitelé minulý měsíc informovali, že dosáhli rámcové dohody se Správou Suezského průplavu.
SCA požadovala odškodné 916 milionů USD (19,5 miliardy Kč) na pokrytí záchranných prací, poškození pověsti a ušlých příjmů. Později požadavek snížila na 550 milionů USD. Japonský majitel a jeho pojistitelé výši odškodného a zadržení lodi zpochybnili. Ani SCA ani společnost Stann Marine neuvedly podrobnosti o vyrovnání.
Suezským průplavem prochází přes deset procent světového obchodu, včetně sedmi procent globálních dodávek ropy. V loňském roce tímto kanálem proplulo více než 19 000 lodí. Pro Egypt je Suezský průplav důležitým zdrojem devizových příjmů.