Z Evropy do Asie přes Arktidu? Lehčí to nebude

David Ljunggren (Reuters)
8. 10. 2007 9:35
Cesta přes Panamský průplav je bezpečnější

Ottawa - I když roztají ledovce v okolí severního pólu, trasa z Evropy na Dálný východ se přesto nezmění. Severozápadní cesta vedoucí ledovým oceánem kolem kanadského pobřeží by byla příliš složitá, nebezpečná a nepraktická.

Teoreticky by však zkrátila stávající trasu, která vede Panamským průlivem, ze současných více než čtrnáct tisíc kilometrů na necelých osm tisíc.

Ledy tají, nebezpečí trvá

Globální oteplování způsobuje tání ledovců v okolí Kanady, takže je pouze otázkou několika let, než bude tato dopravní cesta z Evropy do Asie alespoň v letních měsících průjezdná.

Málokdo však předpokládá, že by se zmíněná Severozápadní trasa stala důležitou dopravní tepnou. Hlavními důvody je nepředvídatelnost arktidských ledovců, chybějící infrastruktura, úzké průplavy, mělká voda a neochota větších společností riskovat.

"O tom, že by se Severozápadní trasa mohla stát seriózní alternativou k Panamskému průplavu, se příliš nemluví," prohlásil tajemník Mezinárodní námořní komory sídlící v Londýně Simon Bennett.

"Je zde příliš mnoho nejistot, takže obchodní lodě budou neprozkoumané trasy ledovým oceánem využívat minimálně," dodal.

Navíc - letní počasí tu trvá pouhých pár týdnů mezi koncem června a začátkem září. S polární nocí přichází ochlazení a hladinu oceánů pak opět pokrývá led.

Loni vyzkoušená a na mapách zaznamenaná trasa se tak o rok později může ukázat jako neprůjezdná. Předpovědět chování ledovců je nemožné.

Námořní doprava: Risk se nevyplácí

Největší společnost operující v oblasti Canarctic Shipping navíc kvůli velkému zájmu klientů není nucena hledat rychlejší cesty.

Mapka znázorňuje současný stav ledu (šedé pole), červenou linkou je pak vymezen 30-ti letý průměr.
Mapka znázorňuje současný stav ledu (šedé pole), červenou linkou je pak vymezen 30-ti letý průměr. | Foto: BBC

"Lodě nejsou autobusy. Nemusíme plout podle jízdních řádů," říká viceprezident Tom Paterson. "Největší obavy budí možnost, že se ráno probudíte a zjistíte, že nemůžete dál. Že jste uvízli a riskujete ztrátu celého nákladu."

Severozápadní trasa, jak zní oficiální název cesty mezi kanadským pobřežím a Arktidou, je využívána pouze výjimečně. Podle Michaela Gardinera z Kanadské pobřežní stráže byla v posledních sto letech použita pouze 150krát, především jejich plavidly.

"Je to hromada skal. Navigace je tu velmi složitá," řekl. A stejně komplikovaná a drahá by byla případná záchranná akce v této oblasti. "Nejsou zde žádné přístavy, doky, loděnice. Je to divočina," dodal.

 

Právě se děje

Další zprávy