Frankfurt/Hamburk - Motory se vypínají za letu, cestující znenadání vyděsí silné vibrace. Nový letoun Airbus A320neo se měl stát trhákem společnosti, nečekaně se ale potýká s velkými problémy.
Letadlo, o němž se tvrdilo, že jej už dokonaleji postavit nelze, je pro aerolinky velkým zklamáním. Dvoumotorový stroj pro krátké a střední tratě měl být přitom vzorovým produktem jedenadvacátého století.
Pyšní se modernějšími a úspornějšími motory než letouny předchozí řady Airbus A320, nabízí lepší aerodynamické vlastnosti, širší kabinu a lepší zvukovou izolaci. Zároveň také vyšší počet míst i nižší provozní náklady. A je ekologičtější - za rok vyprodukuje o pět tisíc tun kysličníku uhličitého méně než A320 a až o pětinu méně kysličníku dusičitého.
Server německého týdeníku Spiegel informuje, že motory nefungují, jak by měly, a doporučení výrobce na odstranění nedostatku často nepomáhají. Do centrály společnosti Airbus tak přišlo hned několik reklamací.
Rozzlobený šéf Lufthansy
Loni na jaře, rok po odevzdání prvního letadla zákazníkovi, Airbus registroval přes pět tisíc objednávek nového stroje. Leteckým přepravcům mezitím firma dodala desítky letounů.
Nespokojený je i šéf největších německých aerolinek Lufthansa Carsten Spohr. Airbus společnosti dodal třináct stojů, dalších čtyřiapadesát má objednaných. Část jich dnes stojí bez užitku na startovacích dráhách v Toulouse a Hamburku.
"Příčina (problémů) je nejasná," připustil v rozhovoru pro Spiegel.de šéfstratég Lufthansy Detlef Kayser.
Německý velkopřepravce již musel kvůli letounům, s nimiž počítal a nedostal je, zrušit řadu letů. Totéž platí pro další aerolinky. Lufthansa výpadek zatím řeší objednávkou Airbusů se staršími motory.
Piloti Lufthansy přitom byli zpočátku novými Airbusy nadšeni. Palubní software ale začal opakovaně vydávat chybová hlášení. Přestože se většina z nich prokázala být planým poplachem, piloti museli vždy přezkoumat, zda je všechno v pořádku.
Problém s pomalu chladnoucími motory se - zejména v mimořádně horkých letních měsících posledních tří let - projevil i na evropských letištích. Vynucené pauzy měly za následek častá zpoždění letů.
Další a další problémy
Ačkoliv se problém nakonec podařilo vyřešit, objevily se nové. Senzory začaly hlásit kovové částice v motorovém oleji. Mechanici záhy zjistili, že výpadek motorů je způsoben nově vyvinutým těsněním, které muselo být nahrazováno starší variantou.
Tím ale potíže Airbusu, jak připomíná Spiegel, zdaleka neskončily. Ukázalo se, že se příliš rychle opotřebovává obložení spalovací komory motorů letounu. Počínaje prosincem 2017 muselo být proto postupně vyměněno. Zodpovědný za tuto závadu je v prvé řadě subdodavatel Airbusu, americký výrobce motorů, společnost Pratt and Whitney.
Zatímco se jiné problémy podařilo vyřešit, vibrace za letu se opakují. Vedení koncernu Pratt and Whitney se brání tím, že vibrace postihují jen dvě procenta strojů.
Kvůli co nejrychlejšímu vyřešení problémů Lufthansa vytvořila krizový štáb, který se schází každý týden. Na letiště ve Frankfurtu a Mnichově, kde bylo zaznamenáno nejvíce poruch, byli dodatečně vysláni špičkoví letečtí mechanici.
Často se ale stane, že výpadek motorů nastane mimo německý vzdušný prostor a experti Lufthansy pak musí cestovat do zahraničí.
"Finanční ztráty jsou kvůli mnoha výpadkům letů a prostojům značné," připouští Kayser. "Penále, které nám Airbus platí, mnohdy naše dodatečné náklady nepokryje," říká.