Vztek Němců sílí. Vrtulník pro raněné vozil šéfy ADAC

Zuzana Kleknerová Zuzana Kleknerová
24. 1. 2014 11:50
Přelétávali s ním mezi akcemi, jichž se autoklub účastnil, nebo které pořádal.
Německý "Žlutý anděl nebes".
Německý "Žlutý anděl nebes". | Foto: Reuters

Berlín - Do nebývalých rozměrů roste skandál v největším autoklubu Evropy ADAC.

Nejenže německý Žlutý anděl nadsazoval čísla v anketě o nejoblíbenější auto roku. Německý magazín Stern zveřejnil informaci, která může Němce popudit ještě mnohem víc než zmanipulovaný průzkum.

ADAC přiznal, že jeho šéfové používali ke služebním cestám žlutý záchranný vrtulník.

Přelétávali s ním kupříkladu mezi jednotlivými akcemi, jichž se autoklub účastnil, nebo které pořádal.

Na provoz záchranného vrtulníku, "Žlutého anděla nebes", ale přispívají například německé zdravotní pojišťovny. "Stroje se financují ze státního rozpočtu, příspěvků na zdravotní pojištění, členských příspěvků a darů," připomíná Spiegel Online.

Sídlo německého autoklubu.
Sídlo německého autoklubu. | Foto: Reuters

Německým pojišťovnám se praxe běžná v ADAC líbit nebude. Stern citoval jeden ze zastřešujících svazů, který využívání záchranné helikoptéry prezídiem autoklubu označil za nepřijatelné.

Týdeník na zneužívání vrtulníku upozornili očití svědci. Jeden z nich například vylíčil, jak 27. června 2003 přistál šéf ADAC Peter Meyer (šéfem je dodnes) se žlutou helikoptérou v Hamburku - přímo před místem, kde se konala konference "Den dopravní bezpečnosti - vize?". U aukční haly v přístavu, přímo na břehu Labe.

Po skončení akce znovu nasedl do "Žlutého anděla nebes" a letěl na setkání do Wolfsburgu.

Podle jiných svědků vrtulník s šéfy ADAC běžně přistával i přímo v centrech německých měst.

Autoklub se brání. "Členové prezídia jsou jako oficiální orgán oprávněni k tomu, aby pro služební účely využívali výhradně rezervní vrtulníky letecké záchranné služby," uvedl v prohlášení. "Tuto možnost využili v posledních 10 letech méně než 30krát."

Vrtulník ADAC u hlavního nádraží v Berlíně.
Vrtulník ADAC u hlavního nádraží v Berlíně. | Foto: Reuters

Devatenáct milionů členů největší organizace tohoto typu v Evropě to ale těžko vezme jako polehčující okolnost. S každou novou informací, která se v posledních dnech kolem ADAC objevuje, klesá důvěra Němců v tento - i na německé poměry nezvykle mocný - klub.

Mnohé rozzlobil třeba fakt, že dlouholetý šéf autoklubu Meyer odmítá po odhalení manipulací složit funkci.

Po zveřejnění zprávy o letech vrtulníkem tlak na vedení Žlutého anděla ještě vzroste.

Přitom - jestli Němci až dosud něčemu věřili, pak to byl "jejich" ADAC. Podle jeho testů nakupovali dětské autosedačky, volili nejbezpečnější trasy, pořizovali si nová auta nebo se na dovolených vyhýbali nejhorším evropským tunelům.

Kolos jménem ADAC je ale i pojišťovnou, půjčovnou aut či cestovní kanceláří. Na svém dobrém jménu - jedné z nejdůvěryhodnějších značek v Německu - vybudoval impérium, jehož majetek se odhaduje na více než miliardu eur. Členem autoklubu jsou také Češi, které německý Žlutý anděl láká například na bezvadný servis během dovolené v cizině. 

 

Právě se děje

Další zprávy