Vyrobeny nejpřesnější hodiny světa, vydrží miliardy let

Zahraničí ČTK Zahraničí, ČTK
22. 8. 2013 20:46
Jednotlivé tiky se od sebe rozcházejí nanejvýš o biliardtinu tisíciny
Foto: Reuters

Washington - Američtí vědci sestrojili nejpřesnější hodiny na světě. Jednotlivé tiky se od sebe rozcházejí nanejvýš o biliardtinu tisíciny, takže dvoje takové hodiny by po celou dosavadní existenci vesmíru tikaly v dokonalém souladu.

Takt přitom udávají extrémně ochlazené atomy kovového prvku ytterbium, informoval v americkém vědeckém časopise Science vynálezce hodin Andrew Ludlow.

Hodiny, které vlastní americký Národní institut standardů a technologie (NIST), by jednou mohly najít uplatnění například v satelitní navigaci.

Ytterbiové hodiny jsou přinejmenším desetkrát stabilnější než všechny ostatní atomové hodiny, které také hrají důležitou roli v telekomunikaci a navigaci. Stabilita hodin na bázi ytterbia "otvírá dveře k řadě napínavých praktických aplikací přesného měření času", zdůraznil Ludlow.

Podle vědců může být zařízení užitečné pro navigační systémy, ale také ve vesmírných teleskopech a v zeměměřičství.

Vědci na hodinách pracují už deset let. Zhruba 10 tisíc atomů ytterbia ochladili na teplotu deset miliontin stupně nad absolutní nulou (minus 273,15 stupně Celsia) a uchytili je do takzvané optické mřížky z laserového světla. Jiný laser atomy aktivoval tak, aby vydávaly charakteristické záření.

Aby vědci zjistili, jak stabilní je puls ytterbiových hodin, vytvořili ještě jednu verzi atomových hodin a chod obou zařízení pak porovnali.

Absolutní přesnost ytterbiových hodin vědci ještě nevyčíslili. Ve zmíněné studii měřili zatím jen pravidelnost tiků.

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Běloruská KGB zastřelila opozičníka, při zátahu zemřel také jeden z agentů

Běloruská tajná služba KGB při zátahu v bytovém domě v Minsku zastřelila muže. Po smrti je i jeden z příslušníků, informovala v úterý na svých stránkách služba. Podle agentury Belta byl zastřelený muž spojen s opozicí.

KGB označila zabitého muže za teroristu. Tímto jazykem úřady v minulosti opakovaně popisovaly demonstranty či osoby vyjadřující odpor vůči režimu běloruského prezidenta Alexandra Lukašenka.

Opoziční server Naša Niva uvedl, že člena běloruské KGB zastřelil a následně sám přišel o život 32letý programátor Andrej Zelcer, který pracoval pro americkou IT firmu.

Loni v létě vypukly v Bělorusku rozsáhlé demonstrace proti oficiálnímu vyhlášení Lukašenka vítězem prezidentských voleb. Opozice je přesvědčena, že hlasování provázely podvody a že skutečnou vítězkou byla opoziční vůdkyně Svjatlana Cichanouská. Lukašenko postupně protesty tvrdě potlačil a vězněním svých odpůrců se snaží v zemi umlčet veškerý nesouhlas.

Pákistánská armáda zabila deset ozbrojenců, údajně plánovali teroristické útoky

Pákistánské ozbrojené složky zabily v přestřelce na severozápadě země deset ozbrojenců, včetně čtyř velitelů, a zabavily také mnoho zbraní. Podle armády patřili bojovníci ke skupině, která stála za nedávnými útoky na civilisty a plánovala další údery. V úterý o tom informovala agentura AP.

Armáda zasahovala v oblasti Jižního Vazíristánu v provincii Chajbar Pachtunchvá, která byla až donedávna baštou hnutí Tehríke Tálibán (TTP). To je pákistánskou odnoží islamistického afghánského hnutí. Armáda ale neposkytla o operaci žádné podrobnosti ani informace o příslušnosti zabitých ozbrojenců.