Vrcholky vulkánů na Marsu pokrývá jinovatka. Vědci tak lépe porozumí koloběhu vody

ČTK ČTK
11. 6. 2024 10:17
Na vrcholcích jedněch z největších hor ve Sluneční soustavě, gigantických sopkách ležících v tropickém pásmu Marsu, se tvoří jinovatka. Snímky rozlehlých kráterů s tenoučkou vrstvou námrazy náhodou zachytila sonda Trace Gas Orbiter Evropské kosmické agentury (ESA). Vědcům objev pomůže lépe porozumět koloběhu vody na rudé planetě.
Mars, ilustrační foto
Mars, ilustrační foto | Foto: Reuters

Jinovatka na snímcích orbitální sondy pokrývá krátery sopek v hornaté vulkanické oblasti Tharsis, která se rozkládá v okolí rovníku v délce zhruba pěti tisíc kilometrů. Leží zde i nejvyšší hora Sluneční soustavy, 22 kilometrů vysoká štítová sopka, Olympus Mons.

Vědecký tým, který objev popsal v odborném časopise Nature Geosciences, jinovatka překvapila. "Mysleli jsme si, že kolem rovníku Marsu je to nemožné," uvedl planetolog Adomas Valantinas, hlavní autor studie, který působil na univerzitě ve švýcarském Bernu a nyní je výzkumník na americké Brownově univerzitě.

"Kombinace slunečních paprsků a řídké atmosféry udržuje relativně vysokou teplotu na povrchu i na vrcholcích hor, na rozdíl od toho, co vidíme na Zemi, kde jsou namrzlé vrcholky očekávatelné," řekl Valantinas a dodal, že existence jinovatky je v takových podmínkách fascinující.

"Námrazu zaznamenaly i jiné sondy, ale ve vlhčích oblastech, zejména na severních pláních Marsu," řekl agentuře AFP jeden z autorů studie Frédéric Schmidt z univerzity v Saclay na předměstí Paříže.

Plochy pokryté námrazou se udrží jen několik hodin okolo východu slunce, poté se vypaří. Jsou tenké, pravděpodobně silné jen setinu milimetru, zhruba tolik jako lidský vlas. Pokrývají ale obrovskou plochu. Množství námrazy představuje asi 150 tisíc tun vody, která se během chladných ročních období na Marsu vypařuje do atmosféry a následně zase usazuje jako jinovatka, uvedla ESA.