Evropský gigant Airbus tak učinil první krok k tomu, aby dohnal náskok, který získal jeho americký konkurent Boeing strojem Dreamliner 787.
"Třistapadesátka" odstartovala ke čtyřhodinovému testovacímu letu v Toulouse, které je hlavním sídlem evropského konsorcia. Šestičlenná posádka měla s sebou pro všechny případy padáky, ale letoun v pořádku přistál. Vše šlo podle plánu.
Nový stroj je vyroben převážně z uhlíkových vláken, takže je výrazně lehčí než jeho předchůdci. Pojme v různých variantách 270 až 350 cestujících.
Je to první novinka Airbusu po osmi letech, kdy poprvé letěl obří A380.
"Tento stroj je velmi vyspělý a má málo technologických rizik. Nemám ani nejmenší chuť uvést na trh letadlo, které by muselo pak dlouho čekat na zemi," prohlásil šéf Airbusu Fabrice Bregier v narážce na problémy, které měl dreamliner.
Američané museli v lednu provoz všech strojů dočasně pozastavit kvůli přehřívání baterií a riziku požáru na palubě letounů.
A350 je delší než dreamliner, má širší kabinu a delší dolet (přibližně 15 500 kilometrů, u dreamlineru je to o několik stovek kilometrů méně).
Boeing už ale připravuje odpověď a nová verze Dreamliner 787-9 doletí dál než A350.
Evropská firma tvrdí, že na Airbus A350 už eviduje objednávky na více než šest stovek kusů. Jako první by je na základě smlouvy měla do konce příštího roku využívat katarská společnost Qatar Airways.
Projekt "třistapadesátky" začal v roce 2007, přestože vedení Airbusu původně tvrdilo, že na dreamliner nebude nijak odpovídat a nedá na trh podobný model. Přesvědčil je však tlak leteckých společností a také úspěch dreamlineru.
Vývoj a výroba A350 dosud stály 12 miliard eur (přes 300 miliard korun).