Vědci z NASA objevili 20 planet, na kterých by mohl být život. Jedna z nich je jako "ledová Země"

Barbora Vrbíková Barbora Vrbíková
3. 11. 2017 18:46
Vědci z NASA zanalyzovali data z vesmírného teleskopu Kepler a odhalili 20 nových planet, na kterých by mohly být podmínky vhodné pro život. Jedna z planet je podobně velká jako Země a jeden "rok" na ní trvá 395 dní. Akorát ji pokrývá ledová tundra.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Washington - Jmenuje se KOI-7923.01, je velká téměř jako Země, ale je na ní nesnesitelná zima.

Jde o jednu z dvacítky planet mimo sluneční soustavu (tzv. exoplanet), jejichž existenci teď odhalili vědci z NASA, když zanalyzovali data z teleskopu Kepler. Na všech planetách by podle amerického vesmírného úřadu mohly být podmínky vhodné pro život.

Mezinárodní tým vědců analyzoval záběry, které teleskop zachytil v letech 2009 až 2013.

Pokud se jejich předpoklady potvrdí, zvýší se počet potenciálně obyvatelných exoplanet ze současných 30 na 50.

Nové exoplanety, které teď vědci zkoumají, obíhají kolem hvězd podobných našemu Slunci.

Délka jejich oběžných drah se pohybuje v rozmezí několika zemských týdnů až měsíců - nejdelší oběhnutí planetě zabere 395 dní, nejkratší pak 18 dní. Velikostí se tělesa podobají Zemi.

"Ledová Země"

Jednou z nejzajímavějších objevených exoplanet je zmíněná KOI-7923.01, uvedl pro vědecký server New Scientist vedoucí týmu Jeff Coughlin.

"Kdybyste si museli vybrat jednu planetu, na kterou byste měli poslat kosmickou loď, tahle by nebyla špatnou volbou," řekl.

KOI-7923.01 je jen o něco menší než Země a oběhne svou hvězdu za 395 zemských dní.

Podle vědců ji pravděpodobně pokrývá ledová tundra, která ale není tak zmrzlá, aby v ní nemohl existovat život. Planeta je totiž zřejmě dostatečně velká a teplá na to, aby se na ní udržely zásoby vody.

Nižší teplotu planety způsobuje jednak její větší vzdálenost od hvězdy, kterou obíhá, a jednak nízká teplota samotné hvězdy.

Velmi slibný objev

Podle Coughlina jsou šance, že by objevené planety byly vhodné pro život, velmi vysoké.

Zdůraznil však, že jeho tým musí ještě pokračovat ve svých analýzách. Kvůli předčasnému ukončení provozu teleskopu Kepler a kvůli délce oběžných drah některých exoplanet nemají vědci k dispozici dostatek záběrů.

Podle Abela Mendeze, který vede jednu z laboratoří portorické observatoře Arecibo, se ale může jednat o jeden z nejslibnějších objevů exoplanet, na kterých by mohl existovat život. Poukazuje přitom na délku jejich oběžné dráhy a na podobnost hvězd, kolem kterých obíhají, Slunci.

Simulace průletu neznámého vesmírného objektu A/2017 U1 kolem Země. | Video: NASA.gov

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Keňané volili prezidenta, poslance a senátory, komise může sčítat hlasy až týden

Keňané v úterý volili nového prezidenta, členy obou komor parlamentu a zástupce místních správ. I když se volební místnosti oficiálně uzavřely již v 16:00 SELČ, hlasování bylo podle BBC prodlouženo v místech, která se otevřela později. Hlavním tématem předvolební kampaně bylo řešení ekonomických problémů země. Na sečtení hlasů má volební komise maximálně sedm dní.

K letošním volbám se zaregistrovalo 22 milionů voličů. Keňská volební komise uvedla, že očekává volební účast kolem 60 procent. V posledních volbách v roce 2017 se k urnám dostavilo téměř 80 procent voličů.

O prezidentský post se ucházeli čtyři kandidáti. Vítěz nahradí dosavadní hlavu státu Uhurua Kenyattu, který po ukončení dvou mandátů nemá právo znovu kandidovat.

Keňské volby v minulosti provázely spory, obviňování z podvodů a také násilí. Jak píše agentura Reuters, Keňanům dělají největší starosti rychle rostoucí ceny potravin a hluboce zakořeněná korupce, takže mezi nimi panuje malá důvěra v to, že nová vláda něco změní.

Varnsdorfská textilka Velveta míří do insolvence, má dluhy přes 300 milionů

Tradiční výrobce oděvních textilií, společnost Velveta z Varnsdorfu na Děčínsku, nebyla schopna dostát svým závazkům vůči věřitelům, které přesahují 300 milionů korun. Byla proto nucena podat na sebe insolvenční návrh, informovaly dnes na webu Hospodářské noviny (HN).

Historie firmy sahá do roku 1777, kdy Josef Franz Anton Fröhlich zřídil ve Varnsdorfu tkalcovskou dílnu. Společnost se specializovala například na výrobu manšestru, dyftýnu nebo sametu. Sortiment doplňovaly oblekové tkaniny či tkaniny pro bytový dekorační textil a lůžkoviny.

"Ekonomická situace dlužníka se opět zhoršila s neočekávaným a razantním nárůstem cen elektřiny a plynu, který započal na konci roku 2021. Zvýšením cen energií se skokově zvýšily náklady na výrobu a na vlastní provoz obchodního závodu dlužníka," uvádí insolvenční návrh podaný ke Krajskému soudu Ústí nad Labem 8. srpna. Společnost s novými klienty vyjednala nové ceny, u dříve sjednaných zakázek se jí však nepodařilo zahrnout vyšší náklady, a proto nebyla schopna udržet svůj provoz v chodu.

Nadále však existují firmy Velveta Varnsdorf a Velveta Textilie, napsaly HN. První se podle obchodního rejstříku zabývá rozvodem tepla a elektřiny či barvením a chemickou úpravou textilií, druhá společnost se věnuje koupi zboží za účelem jeho dalšího prodeje.