Vědci rozluštili genom koně starého 700 tisíc let

ČTK ČTK
27. 6. 2013 7:13
Jde o dosud zdaleka nejstarší analyzovaný genom živočicha
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec, Zoo Praha

Kodaň - Vědci izolovali a kompletně rozluštili genom 700 000 let starého koně, jehož kosterní pozůstatky našli v kanadské věčně zmrzlé půdě (permafrostu).

Jde o dosud zdaleka nejstarší analyzovaný genom živočicha, informoval tým pod vedením Ludovika Orlanda z Kodaňské univerzity v časopise Nature. Výzkum rovněž vrhl nové světlo na evoluci koní.

Rozluštění genetického materiálu umožnilo nejen nové pohledy na evoluci koní, ale také dává naději, že v budoucnu bude možné získávat DNA z dalších fosilních vzorků, které byly dosud pokládány k takovému zkoumání za příliš staré.

Vědci našli koňské kosti v roce 2003 v lokalitě Thistle Creek v kanadském Yukonském teritoriu. Po staletí ležel ve věčně zmrzlé půdě.

Až do této studie se mnoho expertů domnívalo, že není možné získat kompletní dědičnou informaci z tak starých vzorků, protože DNA se hned po smrti rozpadá na stále menší fragmenty, napsali novozélandský vědec Craig Millar a jeho australský kolega David Lambert v časopisu Nature v komentáři.

"Výzkum Orlanda a jeho spolupracovníků nás podněcuje k otázce, zda snad není možné získat DNA i ze starších vzorků ze středního pleistocénu (až před 781 000 lety). Zvlášť zajímavý by pak byl materiál dřívějších druhů člověka, jako Homo heidelbergensis (člověk heidelbergský) nebo Homo erectus (člověk vzpřímený)," napsali vědci.

Genom nalezeného koně vědci srovnali s genetickými informacemi koně, který žil zhruba před 43 000 lety v pozdním pleistocénu a s genomem dosud žijícího koně Przewalského. Dále provedli srovnání s genomy osla afrického a domestikovaných koní.

Z analýzy vyplynulo, že poslední společný předek všech těchto zvířat z čeledi koňovitých žil před více než čtyřmi miliony let. Vědci dále uvedli, že populace koní v posledních dvou milionech let silně kolísala, především v závislosti na klimatických změnách. Výzkum údajně potvrdil, že kůň Przewalského je posledním přeživším skutečně divokým koněm.