Vědci našli utajený ráj korýšů a chobotnic v Antarktidě

Martin Novák Martin Novák
4. 1. 2012 12:25
Britští oceánologové a biologové tam poprvé zkoumali okolí hydrotermálních průduchů
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

Londýn - U hydrotermálních průduchů hluboko v oceánu u Antarktidy vědci nafotili a natočili nové druhy podmořských živočichů a málo známý ekosystém.

Tým vedený biologem Alexem Rogersem z univerzity v Oxfordu objevil obrovské množství krabů známých jako Kiwa pirawuda (krab Yeti), kteří souvisle pokrývali mořské dno v blízkosti jednoho z průduchů.

Z těch proudí voda o teplotě přes 350 stupňů Celsia, což vysvětluje masivní přítomnost krabů, kteří jinak nedokážou přebývat ve velmi chladném prostředí.

Skupina vědců také narazila na dosud neznámý druh chobotnice a vzácný druh mořské hvězdice.

"Jsou to záběry jakoby z jiné planety," uvedl Alex Rogers. První výsledky expedice zveřejnil odborný časopis PLoS Biology.

Hydrotermální průduchy se nacházejí u středooceánských hřbetů. Ze zemské kůry jimi proudí voda obsahující minerály.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

"Některé živočichy, které jsme tady v Antarktidě objevili, jsme u jiných hydrotermálních průduchů neviděli. A vidět je v takovém množství je jedním slovem úžasné," podotkl vědec.

Yeti krab má na klepetech chloupky, ve kterých si vlastně sám chová bakterie, kterými se pak živí. U průduchů ale dle průzkumů žijí i "predátorské" sedmiramenné hvězdice, které naopak ohrožují kraby.

K objevům patří i neznámý typ mořské sasanky nebo korýšů-svijonožců.

"V průduších v Antarktidě zatím kvůli špatné dostupnosti badatelé příliš nezkoumali. Teprve nedávno jsme se stali dost odvážnými na to, abychom se pustili i do Antarktidy, kde dosud nikdo hydrotermální průduchy nehledal," tvrdí oceánolog Jon Copley z univerzity v Southamptonu.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Podle něj tamní rozmanitost života všechny vědce, kteří se na průzkumu podíleli, šokovala.

Copley se domnívá, že studium izolovaných ekosystémů poblíž průduchů v Antarktidě může lidem pomoci objasnit způsob, jakým vznikal a šířil se podmořský život.

Průzkum vědci prováděli pomocí dálkově ovládaného podmořského přístroje Isis, schopného natáčet a fotografovat ve velkých hloubkách.

Papež zrušil kvůli bolesti nohy obřady

Papež František kvůli bolesti nervů v noze zrušil dva náboženské obřady plánované na 24. a 25. ledna a každoroční projev pro diplomaty sloužící u Svatého stolce, který měl přednést v pondělí. Svou tradiční nedělní modlitbu Anděl páně ale přednese. Podobné zdravotní potíže trápily hlavu katolické církve již na přelomu roku. Nové problémy vznáší otazníky nad jeho cestou do Iráku plánovanou na začátek března, kterou už tak ohrožovala pandemie covidu-19. Papežovy zahraniční cesty jsou většinou velmi náročné, hlava církve se při nich setkává s velkým množstvím lidí, slouží dlouhé mše a hodně cestuje.