Úraz v zimě na kole? Nizozemci chtějí zahřívat stezky

Radim Klekner Radim Klekner
25. 10. 2012 15:52
Projekt poradenské firmy Tauw je drahý, jeden kilometr přijde až na 40 tisíc eur
V zimě to pro cyklisty není žádný med, hlavně za velkých mrazů.
V zimě to pro cyklisty není žádný med, hlavně za velkých mrazů. | Foto: Reuters

Amsterdam - Nizozemci jsou vášniví bruslaři a stejně tak nadšení cyklisté. V šestnáctimilionové zemi je podle odhadů na osmnáct milionů kol. 

Úřady se proto těm, kdo dávají dvěma kolům a pohonu vlastními silami přednost před silným motorem a koly čtyřmi, postaraly o náležitou infrastrukturu. Nizozemskými rovinami křižuje na 35 tisíc kilometrů cyklostezek.

Zásadní problém nastává pro milovníky jízdy na kole v okamžiku, kdy teploty klesnou pod bod mrazu a vlhké vozovky pokryje led. I když jsou v Nizozemsku, ostatně tak jako všude v Evropě, čím dál populárnější horská kola s náležitě protektorovanými pneumatikami, na náledí mají jednostopé dopravní prostředky rozhodně větší potíže než dvoustopá vozidla.

S řešením teď pro nizozemské cyklisty přichází poradenská firma Tauw, specializující se na inženýrské projekty. Navrhuje opatřit cyklostezky - či alespoň jejich nejexponovanější části - speciálním nátěrem vodícím teplo.

Pro ohřívání cyklostezek firma navrhuje použít geotermální energii čerpanou pomocí vrtů do hloubky třiceti až padesáti metrů, kde je v Nizozemsku na řadě míst již dostatečně vysoká teplota.

"Základem všeho byl nápad instalovat pod cyklostezky systém, který by zabránil tvorbě náledí," řekl agentuře AFP vedoucí projektu Marcel Boerefijn.

Myšlenka již zaujala několik nizozemských obcí. Rada čtyřicetitisícového města Zuthpen momentálně čeká na výsledky expertizy, na jejímž základě by si nechala vypracovat studii, která by posoudila, za jakých podmínek je projekt vůbec realizovatelný.

Zimní Amsterdam.
Zimní Amsterdam. | Foto: Reuters

Není totiž právě levný. Tauw odhaduje, že opatřit kilometr cyklostezky speciálním nátěrem by přišlo na dvacet až čtyřicet tisíc eur (0,5 - 1 milion korun). Přitom jen v Amsterdamu je na čtyři sta kilometrů stezek.

"Nápad by přes velké počáteční investice přinesl velké úspory," tvrdí Boerfijn. "Kromě toho, že by se ušetřilo na posypové soli, snížily by se také náklady na lékařská ošetření spojená s úrazy na náledí. Lidé by navíc i v zimě více používali kola než automobily a to by znamenalo další uspořené peníze."

Nizozemské ministerstvo zdravotnictví eviduje jen u cyklistů sedm tisíc úrazů ročně.

V Česku přijde vybudování jednoho kilometru cyklostezky včetně výkupu pozemků na přibližně deset milionů korun.

 

Právě se děje

Další zprávy