* Vážení čtenáři, v roce 100. výročí potopení Titaniku a havárie výletní lodi Costa Concordia jsme připravili seriál o některých velkých námořních katastrofách v posledních několika desetiletích * Připomeneme katastrofy, co k nim vedlo a k jakým změnám v lodní dopravě po těchto tragédiích došlo * Třetím dílem je nehoda trajektu Al-Salam Boccaccio v Rudém moři
Káhira - Egypt všechny Egypťany neuživí. Mnozí z nich už roky odcházejí za prací, kam se dá.
V největší míře do bohatých ropných zemí v Perském zálivu, kde působí v různých profesích. Od bankéřů přes učitele až po řidiče nebo stavební dělníky.
Ze Saúdské Arábie se část Egypťanů vrací domů na lodích, aby zbytečně neutrácela za letadla.
Italský vysloužilec v egyptských službách
Podobně jako zhruba patnáct stovek pasažérů lodi Al-Salam Boccaccio 98, kteří pluli 2. února 2006 ze saúdského přístavu Dubá v Rudém moři do egyptského města Safaga, které se nachází jižně od známého turistického letoviska Hurghada.
Jak tomu v asijských a afrických zemích bohužel bývá, jednalo se v případě Al-Salam Boccaccio o starou a dosti zchátralou loď, vyřazenou z provozu v Evropě.
V Itálii ji vyrobili a spustili na moře v roce 1968, o jedenatřicet let později ji koupila egyptská společnost Al-Salam Maritime Transport.
Rudé moře je podle expertů zrádné, protože lodě často zaskočí silný vítr. A zrovna na začátku února před šesti lety bylo na arabském poloostrově období pouštních bouří, kdy vítr dosahuje extrémně vysoké rychlosti.
Z Dubá vyplula Al-Salam Boccaccio pozdě večer. Nebyla sice přetížená, ale přeživší cestující vypověděli, že krátce po vyplutí začal ze strojovny stoupat kouř.
Posádka ho uhasila, ale jen dočasně. Před druhou hodinou ráno se objevil znovu.
"Asi dvě hodiny po vyplutí z přístavu jsme uviděli hustý dým, který unikal z motoru," popsal čtyřiatřicetiletý Ráfat Sajjíd. Jeden ze tří stovek šťastlivců, kteří se zachránili.
Na poplašené dotazy prý posádka odpovídala: Jde jen o malý únik paliva. Bez problému to uhasíme.
"Řekli, že to zvládnou"
"Na lodi hořelo, ale posádka zastavovala lidi, když si chtěli vzít záchranné vesty. Řekli, že to zvládnou," líčil další zachráněný, Abdal Nabí.
Nezvládli. Členové posádky hasili požár pomocí vody pumpované z moře. Právě tato voda ale pak plavidlo a s ním i přes 1400 lidí stáhla ke dnu. Loď se začala naklánět a za pět minut zmizela pod vodou. Zachránilo se necelých 400 osob.
Ačkoliv měla Al-Salam Boccaccio do Safagy doplout ve tři ráno, v Káhiře začali problém řešit až v sedm, kdy se také rozjely záchranářské práce.
Komplikoval je i fakt, že neexistoval žádný seznam cestujících. Příbuzní pasažérů tak několik dní čekali v Safaze na informace, a když nepřicházely, vzali útokem kanceláře Al-Salam Maritime Transport.
Nábytek a veškeré vybavení vyházeli na ulici. Od vlády dostali příbuzní obětí odškodnění 30 tisíc egyptských liber (zhruba 120 tisíc korun).
V březnu 2009 egyptský soud vyměřil vlastníkovi lodi, majiteli společnosti Al-Salam Maritime Transport Mahmúdu Ismáílovi sedmiletý trest vězení. Přes to, že byl poslancem parlamentu a očekávalo se, že díky svým konexím bude osvobozen.
Ukázalo se, že jej posádka informovala o požáru a on odpověděl, ať pokračují v plavbě.