Timesy budou na internetu placené

Radim Klekner Radim Klekner
26. 3. 2010 11:38
Krizi tištěných médií mají řešit on-line verze. Nepřijdou ale o čtenáře?

Londýn - Tištěná média jsou všude ve světě v hluboké krizi. Jejich náklady a tím i příjmy z prodeje klesají rok od roku. Pomoci jim mají jejich webové stránky. Tím, že začnou být na předplatné. Po listu Wall Street Journal se k tomuto kroku odhodlaly také londýnské Timesy.

Deník The Times a jeho nedělní obdoba The Sunday Times budou od června na webu placené. Za denní přístup zaplatí čtenáři jednu libru, týdenní předplatné bude činit dvě libry. Přesně tolik stojí tištěné verze deníku a týdeníku.

Oznámil to dnes výkonný ředitel vydavatelské skupiny News International Rebekah Brooks, kam Timesy patří.

"Toto je okamžik, který nově definuje žurnalistiku, jedná se o zásadní krok na cestě, jak zpravodajskému byznysu dát ekonomický podnět," zdůraznil Brooks ve stanovisku poskytnutém agentuře Reuters.

On-line verze Timesů by mohla vydělat miliony liber
On-line verze Timesů by mohla vydělat miliony liber | Foto: Aktuálně.cz

První vlaštovka z Massachusetts 

O záměru zpoplatnit webové verze svých novin zpravil vlastník koncernu News Corporation Rupert Murdoch ovládající trh s tištěnými médii v Británii, již loni.

Už od června se běžně platí za on-line články z deníku Standard-Times vycházejícím v massachusettském New Bedfordu. Týdenní předplatné činí čtyři dolary a šedesát centů.

Standard-Times je součástí vydavatelské skupiny Dow Jones Local Media Group, která je rovněž součástí Murdochova mediálního impéria.

Odradí to čtenáře?

K podobnému kroku se chystá rovněž deník The New York Times.

Jeho vedení pouze zvažuje, zda přijme model běžný u internetové verze listu Wall Street Journal, kde jsou s výjimkou tří úvodních článků placeny všechny zbývající příspěvky. Druhou možností je přiklonit se k systému deníku Financial Times, kde si čtenář může část zpravodajství přečíst zadarmo a teprve pak je požádán, aby si další články zpřístupnil předplatným.

Nalézt správnou marketingovou strategii není snadné. Řadu čtenářů mohou platby odradit. Ne každý je navíc schopen předplácet si více internetových verzí významných světových deníků.

"Tohle představuje menší riziko než obětovat žurnalismus jako celek a předkládat jej čtenářům zadarmo," tvrdí vydavatel Timesů James Harding.

Nedávná hospodářská krize přinutila média k tvrdým úsporným opatřením. V mnoha případech to znamenalo zbavit se i třetiny osazenstva redakcí.

Denik Times Online má nyní přibližně 1,2 milionu čtenářů. Pokud by pouze pět procent z nich začalo platit, přineslo by to měsíční zisk 1,83 milionu liber. 

 

Právě se děje

Další zprávy