Tabu padlo. Vědci hlásí geneticky modifikované děti

Zahraničí Zahraničí
3. 7. 2012 15:40
První testy ukázaly, že děti mají DNA dvou matek a jednoho otce
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Thinkstock

* POZNÁMKA REDAKCE: Tento materiál vyšel jakožto monitor článku, který se v červenci 2012 objevil na webovém portále britského deníku Daily Mail. Toto médium jsme také jasně uvedli a odkázali jako zdroj. Později během dne se ukázalo, že se text na britský web dostal omylem, ve skutečnosti byl napsán a publikován již v roce 2001. Tímto svou chybu neomlouváme, pokud jsme někoho z vás, vážení čtenáři, uvedli převzatým textem v omyl, mrzí nás to. Děkujeme za pochopení. Redakce Aktuálně.cz

Washington - Dosud šlo především o téma hollywoodských sci-fi trháků. Podle nejnovějších zpráv ale vědci prolomili další tabu.

Ve Spojených státech se v posledních letech narodilo třicet zdravých, geneticky modifikovaných dětí, napsal britský list Daily Mail s odvoláním na studii zveřejněnou v odborném časopise Human Reproduction.

Tým pod vedením odborníka na reprodukční medicínu Jacqua Cohena tvrdí, že jde o vůbec "první případ genetické modifikace u lidí, jejímž výsledkem jsou normální zdravé děti".

Děti se narodily ženám, které měly problémy s početím. Vědci do jejich vajíček před samotným oplodněním vložili geny ženské dárkyně, které nakonec umožnily oplodnění.

A výsledky prvních dvou testů ukázaly, že jednoroční děti zdědily DNA tří "rodičů" - dvou matek a otce. Genetickou výbavu tak budou moci předat svým potomkům.

Krok špatným směrem

Vzápětí po zveřejnění studie se objevila ostrá kritika. Experiment Institutu reprodukční medicíny a vědy svatého Barnabáše v americkém New Jersey byl označen za neetický.

Část vědecké veřejnosti se obává, že podobné pokusy by mohly v budoucnu vést ke snahám o "vyšlechtění" lidí, kteří by disponovali například větší silou či inteligencí.

Embryolog Jacques Cohen je znám kontroverzními nápady.
Embryolog Jacques Cohen je znám kontroverzními nápady. | Foto: Repro IVFPodcast.com

"Člověk samozřejmě soucítí s páry, které mají problémy s početím, ale tohle vypadá jako další důkaz, že početí in vitro dělá z dětí produkty výrobní linky," míní John Smeaton, ředitel britské Společnosti na ochranu nenarozených dětí. Dodal, že pro lidstvo jde o krok špatným směrem.

Holanďan Jacqes Cohen je považován za výtečného, ale kontroverzního vědce, jenž rád posunuje hranice asistované reprodukce. Šedesátiletý embryolog v minulosti vyvinul například techniku, která umožnila početí neplodným mužům. DNA ze spermií zavedl v laboratoři přímo do vajíčka budoucích matek.

On sám by rád šel ještě dál. Tvrdí, že se svými znalostmi by mohl klonovat děti. Na to ale svět není připraven. Jakákoliv zmínka o klonování lidí vyvolává ostré diskuse o etice.

Zastupitelé západoněmecké obce z vedení sesadili člena neonacistické strany

Západoněmeckou obec Waldsiedlung již nevede člen krajně pravicové Národnědemokratické strany Německa (NPD) Stefan Jagsch, v úterý ho zastupitelé odvolali a ve funkci ho vystřídala zástupkyně křesťanských demokratů (CDU). Informovala o tom agentura DPA.

Jagsch byl do funkce zvolen v září, a to i s pomocí hlasů CDU, sociálních demokratů (SPD) a liberálů (FDP), což vyvolalo na celoněmecké úrovni tvrdou kritiku. NDP je totiž označována za neonacistickou a zavedené strany s ní spolupracovat odmítají.

Ačkoli CDU, FDP a SPD oficiálně s NPD nespolupracují, zastupitelé těchto tří stran v hesenského Waldsiedlungu, kde žije asi 2600 lidí a který je součástí obce Altenstadt, to nerespektovali. Následnou kritiku odmítali s tím, že nikdo jiný o tuto funkci, která byla volná od června, zájem neměl a že stranická příslušnost nehrála žádnou roli.