Tabu padlo. Vědci hlásí geneticky modifikované děti

Zahraničí Zahraničí
3. 7. 2012 15:40
První testy ukázaly, že děti mají DNA dvou matek a jednoho otce
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Thinkstock

* POZNÁMKA REDAKCE: Tento materiál vyšel jakožto monitor článku, který se v červenci 2012 objevil na webovém portále britského deníku Daily Mail. Toto médium jsme také jasně uvedli a odkázali jako zdroj. Později během dne se ukázalo, že se text na britský web dostal omylem, ve skutečnosti byl napsán a publikován již v roce 2001. Tímto svou chybu neomlouváme, pokud jsme někoho z vás, vážení čtenáři, uvedli převzatým textem v omyl, mrzí nás to. Děkujeme za pochopení. Redakce Aktuálně.cz

Washington - Dosud šlo především o téma hollywoodských sci-fi trháků. Podle nejnovějších zpráv ale vědci prolomili další tabu.

Ve Spojených státech se v posledních letech narodilo třicet zdravých, geneticky modifikovaných dětí, napsal britský list Daily Mail s odvoláním na studii zveřejněnou v odborném časopise Human Reproduction.

Tým pod vedením odborníka na reprodukční medicínu Jacqua Cohena tvrdí, že jde o vůbec "první případ genetické modifikace u lidí, jejímž výsledkem jsou normální zdravé děti".

Děti se narodily ženám, které měly problémy s početím. Vědci do jejich vajíček před samotným oplodněním vložili geny ženské dárkyně, které nakonec umožnily oplodnění.

A výsledky prvních dvou testů ukázaly, že jednoroční děti zdědily DNA tří "rodičů" - dvou matek a otce. Genetickou výbavu tak budou moci předat svým potomkům.

Krok špatným směrem

Vzápětí po zveřejnění studie se objevila ostrá kritika. Experiment Institutu reprodukční medicíny a vědy svatého Barnabáše v americkém New Jersey byl označen za neetický.

Část vědecké veřejnosti se obává, že podobné pokusy by mohly v budoucnu vést ke snahám o "vyšlechtění" lidí, kteří by disponovali například větší silou či inteligencí.

Embryolog Jacques Cohen je znám kontroverzními nápady.
Embryolog Jacques Cohen je znám kontroverzními nápady. | Foto: Repro IVFPodcast.com

"Člověk samozřejmě soucítí s páry, které mají problémy s početím, ale tohle vypadá jako další důkaz, že početí in vitro dělá z dětí produkty výrobní linky," míní John Smeaton, ředitel britské Společnosti na ochranu nenarozených dětí. Dodal, že pro lidstvo jde o krok špatným směrem.

Holanďan Jacqes Cohen je považován za výtečného, ale kontroverzního vědce, jenž rád posunuje hranice asistované reprodukce. Šedesátiletý embryolog v minulosti vyvinul například techniku, která umožnila početí neplodným mužům. DNA ze spermií zavedl v laboratoři přímo do vajíčka budoucích matek.

On sám by rád šel ještě dál. Tvrdí, že se svými znalostmi by mohl klonovat děti. Na to ale svět není připraven. Jakákoliv zmínka o klonování lidí vyvolává ostré diskuse o etice.

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Aktualizováno před 51 minutami

Část pražského metra A zastavila nehoda, soupravy nejezdí mezi Náměstím Míru a Želivského

Kvůli nehodě soupravy je obousměrně zastavený provoz na lince metra A mezi stanicemi Želivského a Náměstí Míru. Předpoklad obnovení provozu je zhruba v 08:30, uvádí pražský dopravník podnik na webu. Ve zbylých dvou úsecích linky A jezdí metro normálně.

Kvůli blíže neupřesněné dopravní nehodě vlaku metra byl provoz části linky A zastaven v 04:40. Dopravní podnik žádá cestující, aby v úseku mezi stanicemi Želivského a Náměstí Míru použili povrchovou dopravu.

Mezi stanicemi Želivského a Depo Hostivař zůstal provoz metra zachovaný bez omezení, stejně jako mezi Náměstím Míru a konečnou Nemocnice Motol.

Dopravní podnik původně odhadoval, že se metro po celé délce linky A rozjede kolem 06:30. Později čas pravděpodobného zprovoznění odložil o dvě hodiny.

Lidí nově nakažených covidem v Česku dál ubývá

Letošní letní vlna covidu-19 v Česku dál slábne. Počty lidí nově nakažených covidem klesají v mezitýdenním srovnání 14. den v řadě. Ve středu do statistik na webu ministerstva zdravotnictví přibylo 2203 nových případů, o 468 méně než ve stejný den předchozího týdne. Nižší byl i počet podezření na opakovanou nákazu. Za týden klesl o 90 na 866 případů.

Za posledních sedm dní testy v Česku odhalily 121 nových případů covidu-19 v přepočtu na 100 000 obyvatel. Je to nejnižší hodnota za poslední více než tři týdny.

Nejvíce se nový typ koronaviru šíří v Praze s incidenčním číslem 153. Naopak na Vysočině připadá na 100 000 obyvatel 93 případů za posledních sedm dní. Nižší týdenní incidenci než 100 vykazuje ještě Plzeňský, Karlovarský a Jihočeský kraj.