Syrské síly prý použily chemické zbraně proti rebelům

ČTK ČTK
25. 3. 2013 9:53
Zprávu o použití chemických zbraní se zatím nepodařilo nezávisle ověřit
Foto z bojů v Sýrii.
Foto z bojů v Sýrii. | Foto: Reuters

Damašek - Syrské vládní jednotky použily chemické zbraně proti povstalcům obklopujícím vojenskou základnu ve městě Adrá nedaleko hlavního města Damašku. Podle agentury Reuters to oznámila syrská opozice. Při útoku prý přišli o život dva rebelové a dalších 23 jich utrpělo zranění. Zprávu o použití chemických zbraní se zatím nepodařilo nezávisle ověřit.

"Lékaři popisují použitou chemickou zbraň jako fosfor, který zasahuje nervový systém a způsobuje poruchy rovnováhy a vědomí," řekl přívrženec syrské opozice na damašském předměstí Dúmá, kam byli zranění převezeni. Dva bojovníci prý zemřeli krátce poté, co rakety nesoucí údajně i chemickou látku explodovaly v jejich blízkosti.

Na videozáznamu bylo podle agentury Reuters vidět muže na nemocničních lůžkách. Jednomu z nich se třásly ruce, zatímco se lékaři pokoušeli stabilizovat jiného muže. Dalšímu pacientovi na záběrech tekly z úst sliny.

Zprávy o použití chemického plynu během povstání proti režimu prezidenta Bašára Asada v Sýrii se objevily již minulý týden. Syrské úřady a povstalci se z vypálení střely s chemickou látkou na severu země obviňují navzájem. Incident bude vyšetřovat OSN. List The Sunday Times v neděli s odvoláním na odborníky napsal, že při útoku v syrské provincii Halab nebyl použit nervový plyn, jak se myslelo, ale zřejmě koncentrovaný slzný plyn.

Syrský arzenál chemických zbraní vyvolává znepokojení po celou dobu dvouletého konfliktu v zemi. Západní státy i Rusko ale dosud tvrdily, že všechny sklady těchto zbraní má pod kontrolou vláda. Izrael se dal slyšet, že pokud Damašek chemické zbraně použije, vloží se v tom případě do konfliktu také Izrael. Syrská vláda opakuje, že se k chemickým zbraním neuchýlí. Panují ale obavy, že by sklady těchto látek mohly padnout do rukou radikálů, bojujících nyní na straně syrské opozice.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Dálnice D1 na Benešovsku byla hodinu neprůjezdná, ve směru na Brno se srazila dvě auta

Dopravní nehoda u Trhového Štěpánova v úterý zhruba na hodinu zastavila provoz na dálnici D1 ve směru na Brno. Kvůli srážce nákladního a osobního auta byl přerušený provoz mezi sjezdem číslo 49 u Psářů a sjezdem číslo 56 u Soutic. Jeden člověk byl zraněn. Vyplynulo to z informací Národního dopravního informačního centra a krajských hasičů.

Nehoda na 56. kilometru uzavřela dálnici D1 kolem 6:30. Podle mluvčí středočeských hasičů Terezy Fliegerové narazilo osobní auto do nákladního. "Bylo tam nějaké lehčí zranění. Hasiči nikoho nevyprošťovali, ale poskytli předlékařské ošetření," uvedla Fliegerová. Provoz na dálnici byl podle Národního dopravního informačního centra obnoven kolem 07:30.

Hasiči na D1 na Benešovsku zasahovali v minulých dvou dnech kvůli tragické hromadné nehodě na 49. kilometru ve směru na Brno. Při nedělní havárii cisterny a čtyř osobních aut jeden řidič uhořel, deset lidí ošetřili záchranáři. Kvůli palmovému oleji, který vytekl z cisterny, tam stále platí výstraha na kluzkou vozovku a omezení rychlosti.

Zdroj: ČTK
před 26 minutami

Írán zatkl opozičního novináře Zama, spolupracoval podle něj se zahraničními tajnými službami

Íránské revoluční gardy oznámily, že zatkly íránského novináře Rúholláha Zama, který využíval komunikační aplikaci, aby posílil disent. Informoval o tom zpravodajský web BBC. Zam žil podle médií v exilu v Paříži. Okolnosti jeho zadržení jsou nejasné.

Šestačtyřicetiletý Zam, který je synem reformního duchovního Mohammada Alího Zama, byl podle revolučních gard dopraven do Íránu v rámci komplikované tajné operace. O jeho zatčení informovala íránská státní televize s tím, že krok představuje vítězství nad západními tajnými službami. Podle revolučních gard dostával novinář pokyny a ochranu od zpravodajských služeb Francie, Spojených států a Izraele. Jeho zadržení íránské úřady připsaly moderním a inovativním technikám, který byly využity k "oklamání" zahraničních tajných služeb.

Zam v minulosti odmítl, že by spolupracoval se zahraničními zpravodajskými službami. Novinář spravoval populární protivládní zpravodajský kanál Amadnews, kterému íránské úřady připisují podněcování protestů v letech 2017-2018 po sporných prezidentských volbách. Web sdílel videa z protestů, nelichotivé informace o íránských politicích a na šifrované komunikační aplikaci Telegram měl web 1,4 milionu sledujících. Íránské úřady uvedly, že kanál podněcoval násilné povstání, a následně jej zablokovaly. Později ale web začal fungovat pod jiným názvem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy