Ve Švédsku byly v pátek večer do odvolání zakázány lety stíhaček Jas-39 Gripen nejnovějších modifikací C a D. ČTK to dnes sdělil mluvčí švédského vojenského letectva.
Lety byly zastaveny v reakci na čtvrteční havárii jednoho ze strojů. Její pravděpodobnou příčinou bylo nechtěné katapultování pilota. Moderní švédské stíhačky má k dispozici i česká armáda; mluvčí českého ministerstva obrany Andrej Čírtek dnes ČTK řekl, že gripeny pokračují ve střežení českého vzdušného prostoru.
Pilot havarovaného stroje při výslechu podle švédských médií řekl, že sedačka byla vymrštěna z kabiny při přistávacím manévru na severu Švédska a že on sám se katapultovat nechtěl. Letec dopadl s pomocí padáku na zem a nikdo nebyl zraněn.
Švédské úřady bezprostředně po havárii pozastavily lety gripenů pouze u regionální perutě F 21, z níž havarovaný letoun pocházel. V pátek večer se však na základě nových poznatků velení švédského letectva rozhodlo rozšířit zákaz letů stíhaček typu Jas-39 Gripen nejnovějších modifikací C a D na celou zemi. V celém Švédsku se jedná o 53 strojů z celkového počtu 138 stíhaček Jas-39 Gripen, které má švédská armáda k dispozici.
Jsme ve spojení
Představitel švédského ministerstva obrany dnes ČTK řekl, že Stockholm o pozastavení letů informoval Česko a také Maďarsko, kde se nyní gripeny používají k výcviku pilotů. Podle Švédů je věcí Prahy a Budapešti, jaký postup zvolí.
![V souvislostech](http://cdn.xsd.cz/resize/27042d89f68d3323ae9a0bc0fd89d69d_resize=576,432_.jpg?hash=62c379118e6e4771fd6fb7e61834fb80)
V souvislostech
Může to být jedna z největších polistopadových afér. Objevily se indície, které ukazují na korupci doprovázející prodej gripenů.
"Jsme se švédskou stranou ve spojení. Podle jejich indikací můžou gripeny běžný úkol ochrany vzdušného prostoru bez problémů provádět, takže v tom pokračujeme a švédská strana nám předává všechny informace," řekl dnes Čírtek.
Podle informací, které deníku Dagens Nyheter poskytl zdroj ze zvláštní vyšetřovací komise, jež zkoumá průběh a příčiny incidentu, fakta nasvědčují tomu, že pilot se svými pohyby v kabině katapultoval sám, aniž cokoli podobného zamýšlel.
"Starších modifikací se nynější zákaz letů netýká proto, že systém odpálení pilotovy katapultáže je v nich jiný než u novějších strojů," řekl deníku Dagens Nyheter velitel švédského letectva Mats Helgesson.
Letos v březnu Švédský rozhlas informoval, že výrobce gripenů údajně dlouhou dobu neřešil technickou závadu, kterou kontrolní orgány považovaly za vážnou. Šlo prý o bezpečnostní zařízení u sedaček pilotů, jež mělo chránit pilotovo zdraví v případě nouzové katapultáže. Vada údajně byla zjištěna v roce 1993, kdy při přehlídce nad Stockholmem jeden pilot musel letadlo v nouzi opustit. Při katapultáži ovšem nefungovalo zařízení, jež má přitlačit pilotovy ruce k tělu ve chvíli, kdy ve vysoké rychlosti opouští kabinu a kdy hrozí, že si ruce při nárazu o trup letounu poraní.