Madrid - Za hlavní příčinu zkázy španělského rychlovlaku Alvia, který vykolejil v ostré zatáčce a v jehož troskách zahynulo podle zpřesněných údajů 78 lidí, zatím vyšetřovatelé a experti označují příliš vysokou rychlost.
Dvaapadesátiletý strojvůdce Francisco José Garzón byl v pátek zatčen a bude vyslýchán, i když je zatím v nemocnici. V prvních reakcích přiznal, že vlak vjel do zatáčky rychlostí 190 kilometrů za hodinu místo předepsaných 80 kilometrů za hodinu.
Španělská média informují o tom, že vlak byl vybaven výstražným zařízením, které signalizuje strojvůdci, aby zpomalil. Je otázkou, zda fungovalo, a pokud ano, proč na to Garzón nereagoval.
Aktuálně.cz oslovilo s žádostí o rozhovor prezidenta Federace strojvůdců České republiky Jindřicha Hlase.
A.cz: Strojvůdce byl zkušený, trať údajně dobře znal. Máte pro to, co se stalo, nějaké vysvětlení?
Je to k nevysvětlení. Ale bohužel i u nás se stávají nehody nebo mimořádné události, nad kterými člověk žasne a říká si, jak se něco takového mohlo stát. Zatím to vypadá, že jeden strojvedoucí, nebo oba ti strojvedoucí udělali chybu. Ani nevím, proč tam byli dva.
Zdá se mi divné, že by jezdili normálně ve dvou. Ale musí se počkat na závěry vyšetřování, a až strojvůdci pořádně vypovědí, co se stalo.
Mně ale přijde také divné, co už řekl ten strojvůdce, že doufá, že nejsou ve vlaku žádní mrtví. To je také neuvěřitelné. Po takové ráně říkat do vysílačky, že snad nejsou žádní mrtví, to nechápu.
Když se podíváte na to, jak si ten vlak lehl na bok a letěl, tak každému muselo být jasné v té kabině, že to je katastrofa. Musel cítit, jak se za ním vlak štosuje.
A.cz: Pozoruhodné je, že tam byli dva strojvůdci a ani jeden z nich zřejmě neměl za to, že je něco špatně…
Ano, to je nepochopitelné. Takový kousek před nádražím, kde vlak zastavuje, a v ostrém oblouku s malým poloměrem bez převýšení že by na to oba zapomněli, to je zkrátka více než divné.
A.cz: Platí automaticky, že v prudkých zatáčkách vlak musí zbrzdit?
Všechno je to složitější, než se zdá na první pohled. Já jsem například někde četl, že to je jedna z nejtěžších zatáček ve Španělsku nebo něco podobného. To je ujeté.
Jako kdybychom tvrdili, trať z Hostivic na Smíchov je jedna z nejtěžších, protože je to samá zatáčka a strojvedoucí má co dělat, aby to projel. To je nesmysl. Nelze rozdělovat zatáčky na železnici na těžké nebo lehké.
V tom místě, kde se nehoda stala, podle záběrů, které jsem viděl, ten oblouk nemá převýšení. Není klopená. Není tam správné převýšení, proto se musí výrazně snížit rychlost.
Je to dobře vidět na tom zveřejněném videozáznamu. Lokomotiva to ještě projela, teprve za ní začaly vagóny létat. Strhlo to i mašinu, která si lehla na bok. To je prostě fyzika.
Po cyklistovi, který jezdí na klopené dráze, nemůžete chtít stejnou rychlost, jako kdyby jel v rovné zatáčce, kde není to převýšení. Nebo po motocyklistovi nemůže chtít, aby se nenaklonil do zatáčky. Aby seděl na motorce pořád rovně, to nejde.
A.cz: Ve vlacích je zařízení na bázi letadlových černých skříněk. Lze ale z něj zrekonstruovat, co přesně se stalo?
Určitě to jde. Pokud se jezdí v takových rychlostech, vlaky mají takové zařízení, které poskytuje záznam o jízdě. I u nás je na každé lokomotivě, která má elektronický rychloměr. Každá taková lokomotiva má zaznamenané všechny údaje v počítači.
Každou minutu, nebo dokonce vteřinu lze určit, co s lokomotivou v těch chvílích strojvůdce dělal. Data se ukládají na disky a jednou za čas se stáhnou do počítačů.