Moskva/Praha - Hlavní verzí se pro vyšetřovatele tragické havárie letadla s hokejisty ruského klubu Lokomotiv Jaroslavl pomalu ale jistě stává chyba pilota letounu Jak-42. Píše to ruský tisk v komentářích k první analýze černých skříněk letadla, na jehož palubě zahynuli i tři čeští hokejoví reprezentanti.
Podle jedné z kolujících, ale úředně nepotvrzených spekulací tisk zmiňuje jako příčinu neštěstí zataženou parkovací brzdu startujícího letounu.
Jediný přeživší k výslechu
Alexandr Sizov, jediný žijící přímý účastník havárie, mezitím v moskevské nemocnici nabyl vědomí. Ruský hokejista Alexandr Galimov, který v pondělí zraněním podlehl, měl v úterý v Jaroslavli pohřeb.
Odborníci Mezistátního leteckého výboru (MAK), kteří příčiny neštěstí vyšetřují, v pondělní zprávě potvrdili normální fungování všech základních agregátů havarovaného stroje. Tím podle úterních ruských komentářů fakticky vyloučili selhání techniky jako příčinu katastrofy. Již dříve byla jako důvod neštěstí vyloučena nekvalitní vzletová dráha, chyba dispečerů na věži, vadné palivo nebo nepříznivé počasí.
Zatímco seznam možných příčin katastrofy se zužuje, v tisku je spekulací stále víc. Moskovskij komsomolec za možnou příčinu označil nevypnutí omezovače obrátek motorů, a tak prý ke katastrofě vedla banální chyba posádky, jako kdyby se příslovečná blondýnka pokoušela rozjet auto se zataženou parkovací brzdou. "Toto zařízení se používá jen v době, kdy letadlo stojí. Síla motorů stačí k rozjezdu, ale je už problém dosáhnout startovací rychlosti," poznamenal deník s odvoláním na zdroj obeznámený se stavem vyšetřování.
Kapitánovi nebylo dobře
K chybě mohlo přispět i to, že se kapitán před startem necítil dobře, a tak předal řízení druhému pilotovi, ale vypnout zařízení, zatáhnout parkovací brzdu, bývá kapitánovým úkolem. Stejná chyba podle listu v roce 2005 znemožnila start boeingu americké společnosti Kalitta Air z chabarovského letiště. Tehdy naštěstí příhoda skončila zničenými pneumatikami bez vážnějších následků.
List Izvestija zase považuje za viníka nekvalitní náhradní díl instalovaný do letadla měsíc před havárií.
Technická komise MAK na svých webových stránkách uvedla, že vstoupila do kontaktu s leteckými vyšetřovacími orgány zemí, jejichž občané při katastrofě u Jaroslavle zahynuli, tedy i České republiky. "Experti těchto států se mohou podle potřeby a v koordinaci s MAK zúčastnit vyšetřování," uvedla komise. Na palubě letadla byli kromě ruských a českých hokejistů také hráči ze Slovenska, Ukrajiny, Běloruska, Německa, Švédska a Lotyšska a jejich kanadský trenér.
Český Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod do Ruska vyšle svého odborníka Josefa Procházku. Ten v úterý ČTK řekl, že již požádal o ruské vízum a čeká na jeho vyřízení.
Procházka prohlásil, že vyšetřování je záležitostí ruské strany; on sám prý bude mít možnost prohlédnout si místo nehody a měl by mít také přístup k důležitým zjištěním, která ruská strana pozorovatelům z jiných zemí poskytne. Podle leteckých předpisů má nárok na obdržení kopie závěrečné zprávy z vyšetřování. Analýza příčin nehody potrvá půl roku, možná i rok, řekl ČTK Procházka.