Madrid - Rychlovlak, který minulý týden vykolejil u španělského města Santiago de Compostela, jel ve chvíli nehody rychlostí 153 kilometrů v hodině. Strojvedoucí v tom okamžiku telefonoval.
Vyplývá to z analýzy "černých skříněk", kterou zveřejnil soud. Při jedné z největších železničních nehod španělské historie zemřelo 79 lidí.
Krátce před tím, než vjel vlak do ostré zatáčky vzdálené zhruba tři kilometry od nádraží v Santiagu de Compostela, se souprava řítila rychlostí 192 kilometrů v hodině, uvedl nejvyšší soud severošpanělské autonomní oblasti Galicie.
Rychlost povolená v tomto úseku je přitom 80 kilometrů v hodině.
Těsně před tím, než vlak vykolejil, začal brzdit a zpomalil na 153 kilometrů v hodině. Podle španělských médií není jasné, zda brzdu aktivoval strojvedoucí, anebo se spustila automaticky.
Deník El País přinesl informaci od zdroje z vyšetřování, podle nějž strojvedoucí nevěnoval pozornost řízení vlaku v úseku až sedmi kilometrů od místa nehody.
Verzi o jeho zavinění potvrzuje i fakt, že podle záznamu ze skříněk ve chvíli havárie telefonoval.
Strojvedoucí Francisco José Garzón byl obviněn, že z nedbalosti zabil 79 lidí. U soudu podle médií vypověděl, že si spletl úsek u Santiaga s jinou částí trati, na níž je povolena vyšší rychlost. Když prý začal brzdit, nešlo to.
V nemocnici po nehodě zůstávají desítky lidí. Dvaadvacet je jich stále v kritickém stavu.