Neveselou zprávu vydala Asijská rozvojová banka, která také tento týden uspořádala k tématu konferenci v Indonésii.
Daň za hospodářský růst
Východní Asie sice hospodářsky roste (samozřejmě s výjimkou Severní Koreje), ale platí za to v mnoha případech drastickým zhoršováním životního prostředí.
Počet lidí, kteří v Asii zemřou na nemoci spojené s dýcháním špatného vzduchu, banka odhaduje přibližně na 537 tisíc.
V Číně jsou hlavním zdrojem znečištění splodiny z automobilů a přibývajících továren, v Indii fosilní paliva. Pokud ani jedna země neučiní kroky k nápravě, čeká je environmentální katastrofa. Další země, jako jsou Indonésie nebo Vietnam, na tom nejsou o mnoho lépe.
Infobox
ASIJSKÁ MĚSTA S NEJHORŠÍM VZDUCHEM
Peking, Sian (Čína), Dillí, Káthmándú, Dháka, Kalkata, Mumbaj, Saigon, Surabája (Indonésie), Šanghaj, Teherán, Sumgait (Ázerbájdžán)
Například v Pekingu, Sianu, Dillí, Kalkatě, Dháce nebo indonéské Surabáji je znečištění trojnásobné oproti většině velkých měst v Evropě nebo Spojených státech.
A může být ještě hůře. V Číně má do roku 2040 počet automobilů stoupnout patnáctkrát, v Indii třináctkrát.
"Pokud by dnes v Číně bylo v poměru k počtu obyvatel tolik automobilů jako v USA, tedy zhruba 77 vozů na 100 lidí, nedalo by se tady žít," citoval list International Herald Tribune čínského manažera Lej-lej Lioua.
Olympiádě špatný vzduch vadí
Čína se může kvůli znečištění dostat do problémů i s olympijskými hrami. Ty pořádá v roce 2008 Peking.
Mezinárodní olympijský výbor sice po nedávné kontrole čínské organizátory pochválil, ale zmínil se o jedné starosti. A tou je právě nedostatečná kvalita vzduchu v čínské metropoli.
I čínští lékaři přiznávají, že jde o velký problém. S plicními chorobami ulehají často i velmi mladí lidé.
"Ročně evidujeme v celé zemi 43 milionů Číňanů, chronicky nemocných kvůli špinavému vzduchu," řekl agentuře Reuters Che Čchüan-jing, ředitel nemocnice v Pekingu.
Na Blízkém východě je rekordmanem ve znečištění íránská metropole Teherán. Kvůli obrovskému počtu automobilů místní výroby značky Paykan.
Tento vůz, donedávna v Iránu vyráběný podle vzoru britského Hillman Hunteru, nesplňuje ani minimální ekologické standardy.
Vzorem je Tokio
V některých městech se ale díky přísným emisním limitům, omezení osobních automobilů a naopak posílení hromadných dopravních prostředků podařilo vzduch vylepšit.
Například Tokio patří dokonce k nejlepším na světě, ekologové chválí za pokrok i Bangkok nebo jihokorejský Soul.