reklama
 
 

Ruský armádní server otočil: Invaze do ČSSR v roce 1968 byla chyba a Miloš Zeman byl už tehdy hrdina

22. 11. 2017
Web ruského armádního televizního kanálu Zvezda, který vyvolal pobouření svým článkem oslavujícím srpnovou okupaci ČSSR v roce 1968 vojsky Varšavské smlouvy, prudce otočil. Svůj původní text, který kritizoval prezident Zeman a ve středu se od něj distancoval i ruský premiér Dmitrij Medveděv, ze svého webu stáhl. A nahradil ho novou publikací, která invazi do Československa odsuzuje jako "nesmyslnou". Českého prezidenta Miloše Zemana naopak oslavuje jako "odvážného" a "principiálního" člověka, který se už tehdy dokázal sovětské okupaci postavit.

Moskva - "Události roku 1968 se staly lakmusovým papírkem, ukázaly opravdové vlastence, skutečně odvážné, principiální lidi. Jedním z těch, kteří se proti vpádu vojsk postavili, byl Miloš Zeman, v té době student pražské ekonomické vysoké školy. Za svůj čin dostal na svoji dobu tvrdý trest - byl vyloučen z komunistické strany. O mnoho let později se Zeman stane prvním (českým) prezidentem, který byl vybrán všelidovým hlasováním," píše autor nového článku Dmitrij Sergejev na ruském armádním serveru TVZvezda.ru.

Invazi v srpnu 1968 dále popisuje jako "jednu z nejnesmyslnějších zahraničněpolitických akcí SSSR, která také nejvíce poškodila jeho image". "Už tehdy mnozí považovali kroky vojáků za neadekvátně tvrdé," píše autor.

V jeho závěru připomíná události po roce 1989, během kterých se tehdejší sovětské vedení za okupaci ČSSR v srpnu 1968 omluvilo a společně s vládami Bulharska, Maďarska, NDR a Polska ji označilo za "nezákonný akt vměšování se do vnitřních záležitostí země, akt, který zastavil proces demokratizace ČSSR a který měl dlouhodobě negativní dopady".

Napsal to novinářský šílenec

Proti původnímu článku ruského armádního serveru, oslavujícího srpnovou invazi do ČSSR a tvrdícího, že Československo by mělo být za sovětskou intervenci v roce 1968 vděčné, se ve středu ostře ohradil český prezident Miloš Zeman během návštěvy Ruska.

Článek je podle Zemana dílem "novinářského šílence s vylízaným mozkem".

Od textu se nakonec distancoval i ruský předseda vlády Dmitrij Medveděv. K odsouzení článku ho vyzval právě Zeman. Medveděv řekl, že ruské vedení do práce novinářů nezasahuje. Text nicméně "nezlepšil atmosféru návštěvy české delegace" a neodpovídá ruskému stanovisku, uvedl Medveděv.

Leonid Maslovskij ve svém textu napsal: "Vstup vojsk do Československa (v roce 1968) nedovolil Západu uskutečnit státní převrat podle technologie uskutečněné za 'sametových' revolucí a zachoval na více než 20 let život v míru za souhlasu všech národů Varšavské smlouvy."

Článek byl ve středu z webu stažen. Podle mluvčího prezidenta republiky Jiřího Ovčáčka se televize Zvezda omluvila s tím, že šlo o chybu šéfredaktora.

Jeho text odsoudil už v úterý český ministr zahraničí Lubomír Zaorálek.

Článek ruského publicisty je podle Zemana urážkou českého národa. Prezidenta přitom pohoršilo, že text vyšel v době jeho pobytu v Rusku. Zeman doufá, že ruské vedení článek "jasně odmítne".

Zeman v projevu při středečním zahájení česko-ruského podnikatelského fóra uvedl, že článek Maslovského je záměrnou provokací. Pokud se ruské vedení nebude od textu distancovat, půjde o "vážné narušení česko-ruských vztahů".

Zeman dříve řekl, že očekává, že Kreml obsah publikovaného materiálu "jasně odmítne".

Výzvy k předčasnému ukončení návštěvy, které se ozývají z Prahy, prezident uposlechnout nemíní. "Jeden novinářský blázen nemůže (česko-ruskou) spolupráci narušit," uvedl Zeman.

autor: Josef Pazderka | 22. 11. 2017

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama