Paříž - Rusko se po letech vrací jako výrobce dopravních letadel. Na prestižním pařížském aerosalónu dnes představí světu nový stroj Suchoj Superjet 100.
Podle představitelů firmy má jít o hlavní atrakci letošní Air Show na letišti v Le Bourqet.
Suchoj je firma známá hlavně produkcí vojenské techniky. Svůj nový počin prezentuje s velkou pompou a sebevědomím.
Superjet 100 se totiž má stát startovním výstřelem nové ruské strategie. Být zhruba do roku 2018 mezi třemi největšími výrobci letadel na světě a mít minimálně desetiprocentní podíl na celosvětovém trhu. Tedy „ukrojit" z podílu Airbusu či Boeingu.
„Předvedení Superjetu v Paříži ukáže světu, že letadla zkonstruovaná v Rusku splňují veškeré mezinárodní standardy a potenciální kupci získají důvěru k tomuto projektu," řekl šéf Suchoje Michail Pogosjan.
Superjet 100 je menším letadlem pro 78 až 98 pasažérů, měří na délku necelých třicet metrů.
Bude tedy konkurovat strojům jako jsou brazilský Embraer EMB 145 nebo kanadský Bombardier CRJ 700.
(Text pokračuje pod kresbou)
Oproti zmíněným strojům má ale větší dolet. Až 4 420 kilometrů bez mezipřistání.
Na konstrukci se podílely i západoevropské firmy. Italská Finmeccanica a Thales či Safran z Francie.
Rusové se původně zabývali myšlenkou sestrojit obří letoun KR-860, schopný pojmout přes 800 pasažérů. Jakousi ruskou obdobu Airbusu A-380. Nakonec ale zvítězil méně megalomanský projekt.
Suchoj plánuje vyrobit minimálně tisíc kusů Superjetu. První dodávky má dostat největší ruská společnost Aeroflot na konci roku. Na začátku roku příštího tak nový stroj poprvé vzlétne na pravidelné lince.
V Rusku se počítá s tím, že Superjet najde velké využití na vnitrostátních linkách a postupně nahradí dosluhující stroje ze sovětské éry.