Milán - Mnozí námořníci cestující na Dantonu 19. března 1917 k posádce lodi vůbec nepatřili. Šlo o vojáky, kteří se z francouzského Toulonu potřebovali dostat ke svým mateřským lodím patrolujícím nedaleko řeckého ostrova Korfu.
V poledne onoho dne je však 35 kilometrů severovýchodně od Sardínie zasáhla torpéda z německé ponorky U-64 a stopadesátimetrový kolos, který námořnictvu sloužil necelou dekádu, šel během pětačtyřiceti minut ke dnu.
Podle historiků kapitán společně s důstojníky vytrvali na můstku a zahynuli. Celkem na Dantonu našlo smrt 296 námořníků, 806 mužů se podařilo zachránit. Německá ponorka unikla bez úhony.
Potopenou loď se podařilo objevit teprve teď. A to americké společnosti Fugro geosciences, která na dně Středozemního moře provádí měření pro výstavbu plynovodu GALSI, který má vést z Alžírska přes Sardínii a okolo Korsiky na italskou pevninu.
"Její stav je výjimečný," řekl televizi BBC ředitel projektu Fugro geosciences Rob Hawkins. "Poté, co byl zasažen torpédy, se Danton zřetelně obrátil dnem vzhůru a několikrát otočil. Můžete vidět, kde upustil některé součásti cestou dolů a pak dopadl na dno."
To se v těchto místech nachází v hloubce tisíc metrů pod mořskou hladinou. Podle BBC identitu vraku potvrdilo srovnání s původními plány lodi, zejména umístění jejích děl ráže 240 mm.
Trasa plánovaného ambiciózního potrubí tak bude muset být kvůli objevu vraku lehce pozměněna. GALSI bude nejhlouběji položený plynovod, jehož pětina leží v hloubce téměř tří kilometrů. S jeho dokončením se počítá v roce 2012.