Premiéra! Obří Airbus přistál v Londýně

lem
18. 5. 2006 15:20
Londýn - Historie letectva si do svých tabulek zapíše další triumf. Největší letadlo určené k přepravě cestujících právě dnes přistálo na londýnském letišti Heathrow.

Po krátké cestě z berlínského letiště Schönefeld obří letadlo přistálo na novém terminálu londýnského letiště Heathrow za asistence tisícovek zvědavců, letištního personálu a britských politiků.

A380 je ekologicky šetrnější

Zdejší letištní pracovníci během dnešního dne pečlivě prověří, zda je londýnské letiště Heathrow na pravidelné přistávání největšího letadla světa vůbec připraveno.

Infobox
Autor fotografie: Reuters

Infobox

FAKTA:

  • Délka: 73 m
  • Rozpětí křídel: 79.8 m
  • Výška: 24.1 m
  • Maximální kapacita: 853
  • Maximální dolet: 15,000 km
  • Rychlost: 0.85 mach
  • Cena: 285 milionů dolarů

PŘEČTĚTE SI:

  • Letadla nepůjdou na odbyt jako loni
  • Airbus: I Boeing kopíruje náš model

"Je to ekologicky šetrný stroj. Produkuje méně hluku a emisí než starší typy," potvrzuje slova konstruktérů David Gamper z Mezinárodní rady letišť.

Superlativy nešetří ani přední evropští politici. Francouzský prezident Jacques Chirac považuje obří letoun za"vrcholné dílo" a velké naděje v něj vkládá také britský premiér Tony Blair.

První Airbus A380 by na pravidelnou linku měl vyrazit již v listopadu tohoto roku. Z australského Sydney přes Singapur by měl zamířit právě do Velké Británie. 

Podle slov Bernarda d'Estoileho, manažera marketingu pro A380 pak "první letouny dostanou Singapore Airlines".

Evropské konsorcium má přitom podepsány kontrakty již se šestnácti společnostmi na dodání 159 letadel. Cena jednoho z nich se pohybuje kolem 250 milionů dolarů.

Americký konkurent Boeing útočí

Podle představitelů Airbusu bude jejich nový letoun pohodlnější, zvládne lety na delší vzdálenosti a současně přepraví více pasažérů než konkurenční Boeing 747.

Americká konkurence se však snaží získat primát zpět na svoji stranu a pustila se do vývoje letadlo Boing 787 Dreamliner. Ten na rozdíl od Airbusu unese jen 250 pasažérů, nabídne ale úspory paliva do výše až 20 procent.

Bývalý šéf Boeingu Harry Stonecipher je vůči novému Airbusu skeptický.

"Airbus A380 může být katastrofou," prohlásil a neopomněl připomenout neúspěch britsko-francouzských letadel Concorde, kterých se přes velký zájem médií prodalo pouhých čtrnáct kusů.

 

Právě se děje

Další zprávy