Premiér útočí prostředníctvím televize

Lenka Málková
24. 2. 2006 13:55
Řím - Mediální magnát a italský premiér válcuje opoziční levicovou koalici. Jeho časté televizní výstupy tak přináší první výsledky.
Italský premiér Silvio Berlusconi je vlastníkem televizní společnosti Mediaset. Na obrazovkách se tak objevuje téměř denně.
Italský premiér Silvio Berlusconi je vlastníkem televizní společnosti Mediaset. Na obrazovkách se tak objevuje téměř denně. | Foto: Reuters

Italský premiér Silvio Berlusconi ukazuje, že dosáhnout volebního úspěchu se dá různými způsoby. Jeho taktika je jasná a logická. Čím častěji se jeho tvář objeví na televizní obrazovce, tím větší popularitu získá a zvýší své dubnové volební preference.

Premiér vlastníkem televizní společnosti

Italský premiér Silvio Berlusconi je totiž majitelem televizní společnosti Mediaset, která vlastní tři televizní kanály a ve vedení dvou ze tří státních programu talské itelevize RAI sedí jeho příznivci.

Infobox

"Berlusconi přeměnil italský život v nejdelší světovou reality show. Každý den se hlavní zprávy točí kolem něj.

Alexander Stille (Financial Times)

Opoziční levici tak zbývá pouze nejméně sledovaná obdoba ČT2 a i ta se už stala terčem premiérova útoku. Jeden z pořadů této stanice Berlusconi nazval "levicovou propagandou" a vedení nařkl z podpory opozičního kandidáta Romana Prodiho. Z ohledem na realitu jde opravdu o paradox.

Berlusconiho nástup probíhá i přesto, že italský volební zákon nařizuje televizním a rozhlasovým stanicím, aby kandidátům věnovaly stejný televizní čas.

Levice ztrácí, trpí nejednotou

Nepoměr mezi veřejnými vystoupeními Berlusconiho a Prodiho bije do očí. Jeden z průzkumů dokonce říká, že v uplynulých patnácti dnech "strávil" na televizní obrazovce tři hodiny a šestnáct minut, zatímco bývalý evropský komisař Prodi pouze minut osm.

Foto: Reuters

Berlusconi se však neúčastní jen politických debat, během nichž ukazuje fotografie své rodiny a sebe sama v doprovodu amerických prezidentů, ale také diskuzí o fotbalu stejně jako konverzačních debat o všem možném. Většinou se nevyhne populistickým gestům, velkým prohlášením a trapným vtipům.

Mezi jeho nejznámější výroky uplynulých týdnů patří rozhodnutí sexuálně abstinovat až do voleb nebo srovnání s Napoleonem, Churchillem a nakonec i Ježíšem.

Z obrazovky mizí známé tváře

Z televizních obrazovek naopak v posledních letech mizí komici veřejně vystupující proti premiérovi, stejně jako moderátoři a redaktoři. Přede dvěma roky rezignovala na svůj post redaktorky hvězda italské statní televize Lilli Gruberová, protože nesouhlasila s premiérovým mediálním tlakem a poukázala na evidentní konflikt zájmů.

Italská volební kampaň pokračuje. Po pár týdnech mediální kampaně se však mění výsledky a doposud vedoucí levice začíná ztrácet.
Italská volební kampaň pokračuje. Po pár týdnech mediální kampaně se však mění výsledky a doposud vedoucí levice začíná ztrácet. | Foto: Reuters

Zatímco italské televize jsou jasně pod vlivem pravice, u deníků je tomu právě naopak. Volební výsledek však noviny jen těžko ovlivní.

"Italové nejsou velcí čtenáři a noviny jsou určeny pouze pro elitu, zatímco většina obyvatel je ignoruje. Televize se tak stává nejvlivnějším médiem," prohlašuje Marco Niada, londýnský korespondent deníku 24 Ore. Neodpustil si však také kritiku italské levice: "Je rozdělena mezi krajní levici a střed a neschopna přinést jasnou zprávu." Italské voliče tak jen těžko naláká.

Ukazuje se, že jeho názor není daleko od pravdy. Zatímco opoziční levice byla ještě před časem ve vedení, stačilo Berlusconimu pár týdnu a výsledky průzkumů se otočily.  

 

Právě se děje

Další zprávy