Popis truc-akce: Jak Angela kroužila nad Íránem a spala

Zuzana Kleknerová Reuters Zuzana Kleknerová, Reuters
31. 5. 2011 17:05
Na palubě německého vládního speciálu se dvě hodiny hořečnatě vyjednávalo
Německou kancléřku Angelu Merkelovou pronásledují potíže s letadly. Jednou nemůže přistát (v Íránu), podruhé odletět (kvůli sopce). Ilustrační snímek.
Německou kancléřku Angelu Merkelovou pronásledují potíže s letadly. Jednou nemůže přistát (v Íránu), podruhé odletět (kvůli sopce). Ilustrační snímek. | Foto: Reuters

Berlín/Teherán - Hektické dvě hodiny letu prožili cestující na palubě německého vládního airbusu, který směřoval z Berlína do Nového Dillí. Minimálně někteří.

Byla noc a většina prominentních pasažérů - včetně nejdůležitějšího z nich, německé kancléřky Angely Merkelové - už spala, píše agentura Reuters.

Šéfka spolkové vlády právě přestála dvoudenní maraton vyjednávání o německém odklonu od jaderné energetiky. Z toho, co se později odehrálo na palubě letounu A340, vůbec nic nezaznamenala.

Piloti Airbusu se právě chystali vletět do íránského vzdušného prostoru. Z kontrolní věže ale překvapině - navzdory dlouho dopředu vyjednanému povolení k přeletu - zaznělo "ne". Vládní speciál začal kroužit nad sousedním Tureckem.

"Zatímco pasažérům se na vestavěných palubních počítačích začaly zobrazovat neobvyklé pohyby stroje, vepředu v letadle se hořečnatě jednalo," popisuje Reuters.

Posádka nejprve vzbudila Christopha Heusgena, kancléřčina poradce pro zahraniční záležitosti.

Airbus získal v prvním dni přehlídky první větší zakázku - objednávku od Qatar Airways na 24 letadel A320 za 1,9 miliardy dolarů (přes 37 miliardy Kč).
Airbus získal v prvním dni přehlídky první větší zakázku - objednávku od Qatar Airways na 24 letadel A320 za 1,9 miliardy dolarů (přes 37 miliardy Kč). | Foto: Reuters

Když se mu nepovedlo přesvědčit Íránce, aby svůj postoj změnili, spojil se s Turky, aby Teherán kontaktovali oni.

Doprovod Merkelové poté zalarmoval i německé ministerstvo zahraničí v Berlíně. A "vytáhl" z postele také čerstvě jmenovanou státní tajemnici Emily Haberovou.

Tou dobou už bylo jasné, že íránská "truc-akce" není záležitostí několika minut. Piloti začali řešil, zda mají na podobné manévry dostatek paliva.

Jednu chvíli se dokonce zdálo, že Němcům kerosin na cestu do Indie nevystačí. A že kancléřka Merkelová bude muset neplánovaně přistát v Ankaře.

Přitom: když se v Německu jednalo o obnově vládní letky, jedním z argumentů byl právě fakt, že by šéfka vlády, případně německý prezident, měli i do vzdálenějších zemí létat bez mezipřistání.

Modernizovaný Airbus A340-313 má nádrže, které pojmou až 135 tisíc litrů paliva, připomíná server Spiegel Online. Na jeden zátah by tak měl zvládnout i let, který trvá 13 hodin.  

Když konečně zazvonil telefon s tím, že Teherán s přeletem přeci jen souhlasí, všem na palubě se ulevilo. "Nic takového se ještě nikdy nestalo," nechal se později slyšet vládní mluvčí Steffen Seibert.

Samotná kancléřka však žádnou újmu neutrpěla. Musela sice - kvůli zhruba dvouhodinovému zpoždění - posunout dvoustranné rozhovory s indickým premiérem, díky kuriózní odvetě za německé tažení proti íránskému jadernému programu na půdě EU ale zase mohla o hodinu a půl déle spát.

Umožnili jí to nejen ohleduplní spolupracovníci, kteří roztržku vyřešili, aniž by jí vzbudili, ale i samotný zmodernizovaný speciál.

Kancléřka má totiž v přední části letadla malé soukromé "apartmá" - oddělený prostor s postelí, pracovním místem a vlastní koupelnou. Pak následuje kuchyň, a teprve potom část s křesly a stoly vyhrazená pro pracovní rozhovory.   

 

Právě se děje

Další zprávy