Egyptský prezident Abdal Fatah Sisí ve čtvrtek ohledně vyproštění lodě hovořil o 48, maximálně 72 hodinách. Nizozemská společnost Smit Salvage, která už se podílela na vyzvednutí lodi Costa Concordia či ponorky Kursk, ale mluví o dnech až týdnech.
Správa Suezského průpravu v pátek informovala, že po vybagrování 20 000 metrů krychlových písku se do vyprošťování zapojí remorkéry. Bagry se musí dostat do hloubky 12 až 16 metrů, uvedla agentura AFP. S vyproštěním lodi by na začátku příštího týdne mohl pomoci také příliv.
Společnost BSM informovala, že vedle běžných bagrů na místo přibylo i speciální sací rypadlo, které dokáže za hodinu přemístit 2000 metrů krychlových materiálu.
Americký prezident Joe Biden uvedl, že jeho administrativa nyní zjišťuje, jakým způsobem by mohla přispět k vyřešení situace. "Máme vybavení a kapacity, které většina zemí nemá," upozornil. Podle nejmenovaného představitele USA je americké námořnictvo připraveno vyslat na místo nehody tým expertů na bagrování, ale čeká na povolení od místních úřadů, napsala agentura Reuters.
Suezem ročně propluje 30 procent veškeré kontejnerové dopravy a obecně jím proudí asi 12 procent objemu zboží, s nímž se ve světě obchoduje. Loni touto vodní cestou proplulo 19 000 lodí, což je přes 50 plavidel denně. Specializovaný časopis Lloyd's List denní ztráty v celosvětovém obchodu vyčíslil na 5,1 miliardy dolarů (113,1 miliardy Kč) ve směru nákladu mířícího západním směrem a na 4,5 miliardy dolarů v opačném směru.
Německá pojišťovna Allianz dnes škodu na světovém obchodu vlivem blokády vyčíslila na šest až deset miliard dolarů týdně.