Londýn - Evropské státy vysílají vojáky, aby se vypořádali se somálskými piráty, kteří v současné době zadržují přibližně dvacet lodí a téměř 300 rukojmích.
Piráti naproti tomu organizují špiony a ti se v centru evropského lodního průmyslu, Londýně, detailně seznamují s plavebními trasami, druhem nákladu i posádkou lodí, které hodlají přepadnout.
Hovoří o tom tajná zpráva výzvědné služby nejmenované evropské armády, se kterou se prý mělo možnost seznámit španělské rádio Cadena Ser.
Úniky z mezinárodních organizací...
Zvědové pirátů mají údajně přístup k citlivým datům obchodních společností a informace pak předávají satelitními telefony šéfům pirátských sítí operujících ve vodách blízko somálského pobřeží.
„Informace, které obchodní lodi plující touto oblastí dobrovolně předávají různým mezinárodním orgánům, končí v pirátských rukou," stojí podle španělského rádia v textu vojenské zprávy.
Jako příklady útoků připravených na základě informací z Londýna prý zpráva cituje březnové únosy španělské rybářské lodi Felipe Ruano a řecké nákladní lodi Titan a listopadové přepadení turecké obchodní lodi Karagöl. Ve všech těchto případech prý údajně piráti znali předem typ nákladu, posádku i kurs plavidel.
Piráti se také údajně vyhýbají lodím plujícím pod některými vlajkami, zvláště britskou.
Podle Cadena Ser měla být zpráva předána dalším zemím podílejícím se na protipirátské námořní misi Evropské unie Atalanta. Bruselský mluvčí pro tuto misi však odmítl pro agenturu AFP informaci potvrdit.
...nebo sami loďaři?
Generální ředitel turecké lodní společnosti Yardimci, která Karagöl vlastní, však britskému deníku Guardian řekl, že piráti z obsazené lodi mnohokrát volali skrze satelitní telefony jak do hlavního města Británie, tak do dalšího centra lodní přepravy, blízké Dubaje.
„Každý den se šéf pirátů spojil s lidmi z Londýna, Dubaje a někdy také z Jemenu," tvrdí Haldun Dincel, který věří, že piráti mají mezi pracovníky lodních společností své lidi.
„Znali to plavidlo, znali náklad, věděli, kde se nakládal, věděli, kam míříme, věděli všechno," říká o únosu Karagölu.
Jiní však upozorňují, že získat informace o plavební dráze lodi je jedna věc, a najít ji uprostřed oceánu je věc druhá. Piráti tak pravděpodobně od špionů získávají seznam možných cílů, které identifikují teprve, když se k nim přiblíží.