Nový trend: Miliony Indek hledají manžele v televizi

ČTK ČTK
2. 10. 2013 12:14
Nová televize funguje jako internetová seznamka. A má velký úspěch.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Dillí - Indická posedlost sňatky už pomohla rozdmýchat průmyslové odvětví, které plní kapsy kohokoli - od plánovačů svateb přes zlatníky až po astrology.

A nová televizní stanice doufá, že se jí podaří část tohoto lukrativního koláče ukrojit i pro sebe, napsala agentura AFP.

Když se televizní producent Anurandžan Džhá seznámil se svou manželkou před 12 lety prostřednictvím internetové seznamky, dostal nápad, který sám označuje za zlatý důl.

Polovina domácností má televizi

"Napadlo mě, že když může být tak úspěšný při seznamování internet, ke kterému se dostane jen malé procento Indů, proč by totéž nemohla dokázat televize, která je všude?" řekl AFP Džhá, který je nyní výkonným ředitelem televizní stanice Šagun TV.

Podle sčítání obyvatel z roku 2011 mělo více než 47 procent indických domácností televizi, zatímco přístup k internetu jen tři procenta.

Trvalo to více než deset let, ale nakonec Džhá uspěl a letos v dubnu zahájil vysílání Šagun TV, což v hindštině znamená "štěstí nakloněná TV".

Deset milionů týdně

Kanál vysílající v hindštině v současnosti přitahuje asi deset milionů diváků týdně, dodal s odvoláním na údaje televizní ratingové agentury TAM India. Doufá, že se tento počet brzy zdvojnásobí úměrně tomu, jak se rozšiřuje distribuční síť kanálu, který je zatím odkázaný jen na jednoho satelitního provozovatele.

Stanice vysílá programy, které pomáhají nalézt divákům nevěstu či ženicha, nabízejí ukázky možných destinací na svatební cestu, teleshopping šperků, výklad horoskopů i naučné pořady, jak vyjít s nastávající tchyní a tchánem. Programy moderují slavné televizní hvězdy, studio je vyzdobené křiklavě rudě a zlatě a připomíná obřadní síň.

Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

V jednom z programů moderátorka představuje série mladých mužů hledajících manželku na fotografiích, které nejsou nijak upravované v grafických programech, aby věrně zachytily podobu potenciálního manžela. Pokud se rodině sledující pořad některý z mládenců líbí, stačí kontaktovat televizní stanici.

Podle odborníků má stanice našlápnuto k "ohromnému úspěchu". "Jde o nápad, který by se rozhodně mohl ujmout v zemi, kde mnoho lidí - zvláště pak žen - těžko hledá partnera," řekla AFP modelka, spisovatelka a novinářka Šobhá De.

Zdůraznila, že především mladí indičtí odborníci mají jen omezené možnosti, jak se seznámit s perspektivními partnery kvůli náročné kariéře a absenci kultury "randění".

Od doby, co stanice zahájila vysílání, ji už oslovilo zhruba 2000 lidí, kteří si přáli vystoupit v jejím programu a najít si vhodného chlapce nebo dívku.

Domluvená manželství

Indie je zemí, kde jsou stále běžná manželství domluvená rodiči a nad představou schůzek potomka s osobou opačného pohlaví se nesouhlasně vraští obočí. Proto také Džhá zdůrazňuje, že nehodlá podporovat smlouvání rande a namísto toho se soustřeďuje na konzervativnější diváctvo.

"Nedomluvíme žádnou schůzku chlapce a dívky bez přítomnosti jejich příbuzných. Chceme, aby lidé nejprve navzájem poznali rodinu toho druhého, než budou v čemkoli pokračovat," dodal.

To podle Šobhá De odráží přetrvávající indické myšlení. "Středostavovská Indie se zatím v těchhle věcech příliš nezměnila. Rodiny mají stále velkou váhu v rozhodování kolem sňatků," řekla. "Spousta mladých lidí ráda požádá své rodiny o pomoc při hledání nevěsty nebo ženicha. Nemají příliš mnoho romantických očekávání, jdou do toho s ochotou ke kompromisům," dodala.

Džhá zatím na rozjezd své televize vynaložil přinejmenším 600 milionů rupií (asi 200 milionů korun) a očekává, že brzy se dostaví zisky. "V Indii je manželství tradice, je to kultura, je to rituál a také trh s roční hodnotou miliard rupií," řekl. "Za těchto podmínek by pro tenhle kanál nemělo být těžké, aby si vedl dobře," dodal.

 

Právě se děje

Další zprávy