Svoji čtyřdenní cestu zahájí první německý papež, který od 11. století nastoupil na svatopetrský stolec, požehnáním na varšavském náměstí, kde se setká s hlavními představiteli země, aby dále pokračoval do jihopolského Krakova, Wadowic a svoji návštěvu zakončil v Osvětimi.
Osvětimskou branou papež neprojede, ale projde
Infobox
PŘEČTĚTE SI:
- Polsko vzpomíná na Jana Pavla II.
- Benedikt XVI. necestuje a brání dogmata
"Právě tam vzdá památku těm, které vyvraždila jeho země," prohlásila 82letá Žofia Posmysz-Piasecká, která byla během války zatčena Gestapem a poslána právě do tohoto koncentračního tábora, kde nacističtí strážci ukončili život minimálně milionu Židů.
"Je to podobné gesto, jaké jsme již mohli vidět u Willyho Brandta ve Varšavě," dodala Posmysz-Piasecká. Během návštěvy v roce 1970 poklekl tehdejší německý kancléř před varšavským památníkem povstání ghetta, aby tak upravil pošramocené německo-polské vztahy po 2. světové válce.
Osvětimská zastávka je symbolickým důkazem, že Němec, který jako dítě musel povinně vstoupit do Hitlerjungend a na konci 2. světové války dezertoval z německé armády, považuje usmíření s Polskem za zásadní.
Podle původních plánů měl papež při nedělní návštěvě koncentračního tábora v Osvětimi projet vstupní branou, nad níž visí nápis "Arbeit macht frei".
Poté, co se ozvala kritika, že za války branou němečtí nacisté projížděli, zatímco vězni procházeli, rozhodli se organizátoři papežovy návštěvy pro změnu. Také Benedikt XVI. bránou projde po svých.
Benedikt XVi. se už loni nechal slyšet, že nástup německého papeže bezprostředně po polském považuje za znamení prozřetelnosti.
"Mládí Jana Pavla II. i mé bylo spojeno s barbarstvím 2. světové války. Stáli jsme však na opačných stranách a zažili jiná příkoří," prohlásil papež, který je odhodlán své požehnání přednést v polštině namísto němčiny.
Miliony Poláků na náměstích
Papežovu cestu má v silně katolickém Polsku sledovat prostřednictvím televizních kamer osmdesát procent obyvatel a minimálně milion a půl se bude tísnit na náměstích ve Varšavě, v Krakově či Wadowicích.
To, že moc katolické církve je v Polsku velká, potvrzuje také bývalý polský prezident a vůdce Solidarity Lech Walesa. "Nebýt církve, k pádu komunismu by nedošlo tak rychle. Zasloužil se o to hlavně polský lid a církev," prohlásil.
"Církev se v průběhu komunistické éry stala mluvčím společnosti, proto stále cítí odpovědnost vůči ní a radí, co se má dělat," tvrdí editor katolického týdeníku Tygodnik Powszechny reverend Adam Boniecki.
Politický vliv katolické církve sílí...
Vliv katolické církve v Polsku dokumentuje také současné složení vlády.
Katolická Liga polských rodin stejně jako vítězná strana voleb Právo a spravedlnost našla s německým rodákem Jozephem Ratzingerem společnou řeč, co se antikoncepce, potratů či homosexuality týká.
Nynější papež známý jako "kardinál NE" se před časem nechal slyšet, že "svazky mezi homosexuály nikdy nemohou mít sílu svazků heterosexuálních manželství".
Polský ministr školství Roman Giertych nebo jeho kolega Wojciech Wierzejski však zacházejí mnohem dál. První z nich hodlá zastavit "propagandu homosexuálů na školách", podle druhého je homosexualita nemoc, kterou je třeba léčit.
...vládu však čekají protesty
Kromě slavnostního přivítání papeže se tak dají čekat také rozpaky liberálních odpůrců vlády, kteří se již připravují na protesty.
Polská organizace za práva homosexuálů například na příští měsíc plánuje velkou protestní akci. "V současnosti je každý, kdo nesouhlasí s názory a postoji nové vlády, atakován. Musíme se postavit za svá práva," tvrdí mluvčí organizace Tomasz Baczkowski.
Nad kritickou situací v Polsku se pozastavila již také Evropská unie. "Pokud nebudete dodržovat rovnost lidí, poženeme vás před Evropský soud pro lidská práva," zní z Bruselu i ostatních evropských měst.