Praha - Pokud chtěl člověk navštívit středoněmecké automobilky, nemohl si vybrat horší termín než konec února.
O potížích automobilového průmyslu se ví dávno, tak není co tajit. Ovšem není také co ukazovat.
„Nevyrábíme," vysvětluje Matthias Mederacke, mluvčí továrny v Eisenachu, kde počátkem devadesátých let přešli z legendárních wartburgů na Opely Corsa.
Podobné poměry jako v Eisenachu panují v centrále Volkswagenu ve Wolfsburgu a také v jeho pobočním závodě ve Zwickau, kde se dřív montovaly Trabanty.
Německo je největším obchodním partnerem českých firem, jde tam třetina českého exportu. Způsob, jakým tato země překonává světovou krizi, přibližuje ve třech pokračováních reportér Aktuálně.cz Petr Holub.
Ach to šrotovné
Poprvé za posledních 25 let přešly továrny největší evropské automobilky na „kurzarbeit" - způsob, kdy udržují nepotřebné zaměstnance na kratší pracovní dobu a platí je díky státní subvenci.
Ovšem také výrobci automobilů se na přechodu přes krizové období dočkali zeleného světla.
„Během ledna a února jsme museli zrušit patnáct pracovních dní, od března však už zase vyrábíme," pochvaluje si mluvčí Mederacke dopady šrotovného (Abwrackprämie).
Každému, kdo zlikviduje staré auto, se stát zavázal vyplatit k novému příspěvek 2500 euro a koncem února se už sešlo přes 100 tisíc žádostí.
V Eisenachu se bude denně vyrábět 750 aut a bývalí zaměstnanci Wartburgu tak budou pracovat stejným tempem jako loni.
„Máme radost, že se opět vyrábí. Jak dlouho tyto pozitivní změny vydrží, se v této chvíli nedá říct. Opel Corsa se ale na trhu s menšími vozy tradičně těší velké oblibě, a dokud se bude vyplácet šrotovné, tak z něho bude těžit," míní Mederacke.
Zájemci o šrotovné už vybrali šestinu částky, kterou uvolnila německá vláda, příspěvky tak zřejmě vydrží jen do léta. Producenti automobilů se proto obávají dalšího odbytového propadu na podzim a německý Ford už vyzval spolkovou vládu, ať přidá další peníze.
Krizová šance pro VW
Přes drastické omezení výroby na konci února a přes propuštění agenturních pracovníků si optimismus udržuje Volkswagen.
"Ekologická prémie spolkové vlády zajistila v kombinaci s ekologickou prémií, kterou nabízí Volkswagen, nápadné oživení obchodů," potvrzuje Michael Brendel z továrny ve Wolfsburgu.
Volkswagen chce letošní krize využít, aby získal větší podíl na trhu, a Brendel upozorňuje, že všechny jeho továrny vyrobily loni nejvíc aut v historii. Proto si jako jedna z mála světových automobilek může dovolit vyšší investice.
Pokud má letos prodej automobilů klesnout o patnáct procent, wolfsburský gigant přijde jen o desetinu loňského prodeje.
Nikdy jako Saab
Volkswagen přitom může při své expanzi využít potíží právě v Opelu, který je součástí krachujícího amerického koncernu General Motors.
Sesterskou švédskou firmu Saab už poslala stockholmská vláda do konkursu, němečtí politici však dosud hledají cestu, jak Opel zachránit. Například tím, že dostane 3 miliardy eur, aby se oddělil od americké matky.
Ze všech továren Opelu má přitom nejmenší starosti shodou okolností Eisenach. Moderní provoz zajišťuje pouze 1700 zaměstnanců a zájem o nákup bývalého Wartburgu nevyloučil stuttgartský Daimler.