Čína otevírá nejdelší most na světě. Obří stavba měří jako cesta z Prahy do Mělníka

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
23. 10. 2018 7:43
Nejdelší most na světě měří 55 kilometrů a spojuje Hongkong s Macaem. Kromě nadšených reakcí ale sklízí také kritiku, například od ekologů.
Čína otevřela nejdelší most na světě. Stavba je unikát svého druhu, ale trápí ekology | Video: Reuters

Hongkong - Je stejně dlouhý, jako kdybyste postavili sto Karlových mostů za sebou. Skoro jako pupeční šňůra spojuje Hongkong, částečně autonomní region Macao a město Ču-chaj na pevninské Číně. Jde o nejdelší most na světě, který po devíti letech stavby Číňané v úterý slavnostně otevírají. Od středy bude fungovat v plném provozu.

Novináři si fotí nejdelší most přes moře na světě.
Novináři si fotí nejdelší most přes moře na světě. | Foto: Reuters

Most přes deltu Perlové řeky zkrátí cestu z Hongkongu na pevninskou Čínu ze tří hodin na třicet minut. Konstrukce měří 55 kilometrů.

Stavba je klíčovým bodem plánu Pekingu, jak těsněji propojit jedenáct měst delty. Součástí mostu jsou dvě šestiproudé silnice, které umožní jízdu až 100 kilometrů za hodinu.

Původně měl být projekt dokončen už v roce 2016, stavbu ale zbrzdilo zkoumání dopadu projektu na životní prostředí, vyšetřování korupce i překročení rozpočtu.

K pupeční šňůře přirovnává most hongkongská novinářka a politička Claudia Moová. "Ten most spojuje Hongkong s Čínou skoro jako pupeční šňůra. Podíváte se na něj a víte, že jste spojeni s rodnou vlastí," řekla pro americkou televizi CNN Moová, která je však jedním z mnoha kritiků, kterým se nová stavba nezamlouvá.

Ambice Číny

Most, jehož cena se vyšplhala v přepočtu na 449 miliard korun, vzbuzuje pochyby už od začátku. Kritika se ozývá především z Hongkongu, podle kterého chce Peking novou stavbou umocnit svůj vliv na tuto autonomní oblast. Hongkong sice spadá pod čínskou správu, ale funguje jako zvláštní administrativní oblast Čínské lidové republiky.

Také stanice CNN píše o tom, že most má být symbolem "vzrůstající geopolitické ambice" nejlidnatější země světa. "Ten most je plýtváním peněz. Když přijde řeč na spojení pevniny a Hongkongu, tak už máme vzduch, moře a pozemní spojení. Proč tedy potřebujeme další projekt?" ptá se i Moová.

Megalomanská stavba za tmy.
Megalomanská stavba za tmy. | Foto: Reuters

Hongkong se navíc obává, že region teď kvůli snazší dopravě zaplaví ještě více turistů. "Hongkong turisty překypuje. Už teď jich máme více než celé Spojené království," tvrdí Moová. V roce 2016 navštívilo Hongkong 56,7 milionu turistů, v případě Británie to bylo "jen" 37,6 milionu lidí, uvádí CNN. 

Zastánci stavby ale právě turismus a obchod vyzdvihují. "V současnosti návštěvníci z pevninské Číny letí do Hongkongu na jeden dva dny, většinou za nákupy, zřídkakdy pak cestují do dalších oblastí v deltě Perlové řeky," uvedl Marcos Chan ze společnosti CBRE, která se soustřeďuje na oblast komerčních realitních služeb.

Ambiciózní projekt ale vzbuzuje obavy taky u ekologů. Deltu Perlové řeky totiž obývá ohrožená populace čínských bílých delfínů. Hongkong sice vytvořil rezervace k ochraně delfínů a zbytku mořského světa, podle některých expertů to ale nestačí. 

V neposlední řadě kritice neušla ani bezpečnost pracovníků. Během několika let trvajících prací zahynulo devět stavařů a dalších přes 200 zaměstnanců utrpělo nějaké zranění. Většina úmrtí byla spojena s pádem z velké výšky.

Odolá i mohutnému zemětřesení

Most představuje společnou investici Hongkongu, města Ču-chaj a oblasti Macao. Inženýři označují za nejsložitější vybudování 6,7 kilometru dlouhého podmořského tunelu, který se nachází 40 metrů pod hladinou. Ten musel vzniknout, aby projekt nenarušil frekventované lodní trasy v oblasti. Tunel vede mezi dvěma uměle vytvořenými ostrovy.

Most má odolat zemětřesení o síle až osm stupňů nebo nárazu velké nákladní lodě. Stavaři spotřebovali přes 400 tisíc tun oceli.

Stavba sice řidičům slibuje méně času za volantem, jenže lidé z Hongkongu budou pro jízdu po mostě potřebovat zvláštní povolení. Většina z nich tak podle médií raději zaparkuje v hongkongském přístavu, kde přestoupí do kyvadlových autobusů. Cesta takovým autobusem stojí osm až deset dolarů (180 až 225 korun). Veřejná doprava na mostě fungovat nebude. 

Od minulého měsíce jezdí mezi pevninskou Čínou a Hongkongem také první rychlovlak, trasu zvládne za dvacet minut. Ani tato vysokorychlostní železnice se neobešla bez kritiky. Část moderního nádraží v Hongkongu je totiž kvůli novému spojení pod správou čínských úřadů. A opět se tak mluví o narušení autonomie oblasti.

Most se slavnostně otevře po devíti letech stavby.
Most se slavnostně otevře po devíti letech stavby. | Foto: Reuters
 

Právě se děje

před 8 hodinami

Ozbrojenci v Kamerunu zaútočili na školu, zabili osm dětí

Nejméně osm dětí ve věku 12 až 14 let zabili a další desítku žáků zranili ozbrojenci, kteří dnes vtrhli do školy ve městě Kumba na západě Kamerunu. Informovala o tom agentura AFP. Masakr, při němž ozbrojenci použili i mačety, se stal v regionu, kde vládní jednotky několik let vedou tvrdý boj se separatistickými skupinami. "Přijeli na motorkách, vtrhli do třídy a začali střílet," popsal scénu místní zastupitel. Zatím není jasné, kdo za útokem na školu stojí. Oblast sužuje konflikt od roku 2017, kdy separatisté vyhlásili po násilném potlačení pokojných protestů vlastní stát Ambazonii. Prezident Paul Biya, který Kamerunu vládne od roku 1982, poté vyhlásil separatistům válku a označil je za teroristy. Podle nevládních organizací se zločinů dopouštějí obě strany.

před 10 hodinami

Ajax překonal rekord nizozemské ligy, Venlu nastřílel 13 gólů

Fotbalisté Ajaxu deklasovali 13:0 Venlo a zaznamenali nejvyšší výhru v historii nizozemské ligy. Útočník Lassina Traoré přispěl k debaklu pěti góly a třemi asistencemi. Pět gólů v jednom utkání dal v dresu slavného amsterodamského celku naposledy před 35 lety legendární Marco van Basten.

Ajax překonal svou nejvyšší výhru ze sezony 1971/72, kdy porazil 12:1 Arnhem. Také střelecký rekord v utkání na soupeřově hřišti byl dosud v držení úřadujícího nizozemského šampiona, který před třemi lety vyhrál na půdě Bredy 8:0.

Favorit ovládl první poločas ve Venlu 4:0, po změně stran navíc dostal červenou kartu domácí Christiaan Kum a Ajax spustil ve zbytku utkání kanonádu. Míč držel 76 procent hracího času a prostor mezi tyčemi trefil třiadvacetkrát. Soupeř naproti tomu ani jednou.

Výjimečný výkon devatenáctiletého útočníka Traorého z Burkiny Faso doplnili i další spoluhráči. Dva góly a asistenci zaznamenal Jurgen Ekkelenkamp, dvakrát se trefil i střídající veterán Klaas-Jan Huntelaar.

Ajax se tak posunul do čela soutěže, na první místo se ale v případě nedělní výhry v Arnhemu může vrátit PSV Eindhoven. Venlo je s pěti body z šesti zápasů ve středu tabulky.

Zdroj: ČTK
před 10 hodinami

Ženy opět vyšly do boje proti Lukašenkovi

Několik stovek běloruských žen dnes opět demonstrovalo v Minsku za odstoupení autoritářského prezidenta Alexandra Lukašenka. Nejméně deset aktivistek policie zadržela. Menší protivládní demonstrace se konaly i v dalších městech země. Ženy pochodovaly centrem města a měly v deštivém dni červenobílé deštníky v barvách historické běloruské vlajky. Nesly také transparenty, na nichž měly napsány své profese, aby zdůraznily šíři opozice vůči Lukašenkovi. Ten vládne v Bělorusku už 26 let a letos v srpnu ho ústřední volební komise opět vyhlásila vítězem prezidentských voleb. Opozice, EU, USA i další země považují výsledky za zmanipulované. Demonstrace v Bělorusku pokračují už dva a půl měsíce i přes četné zatýkání i mnohdy brutální zákroky vůči jejich účastníkům. 

Další zprávy